INVESTICIJSKA RENESANSA /

Eksplozija hotela na Jadranu: Hilton, Hyatt i Marriott ulažu milijune, plaće radnicima do 2000 eura

Naši konkurenti u hotelskima imaju i više od 60 posto smještajnih kapaciteta, Hrvatska tu debelo kaska. Naredne dvije godine planiraju investicije koje dosežu milijardu eura u premium segment turizma

VOYO logo
VOYO logo

Samo oko 10 posto smještanih kapaciteta u hrvatskom turizmu je u hotelima, naša konkurencija tuče nas s brojevima jer u hotelima ima i više od 60 posto, a prosjek Mediterana je oko 40 posto.

Ipak, Hrvatska je zajašila val velikog investicijskog vala, stotine milijuna eura ulaže se u nove hotele, velike komplekse ali i one male boutique gdje se cijeni privatnost i dašak luksuza i komfora.

Cilja se na premium segment, bogatije goste sklonije potrošnji, ali se i izmiče iz ustaljenih okvira na koje smo naviknuli.

Tako najveći svjetski brendovi grade prvi put na našim otocima, oslanjaju se na domaćeg radnika kojeg žele zadržati u sredini, projektima se otvaraju prema lokalnoj zajednici - svoje sportske komplekse otvaraju prema lokalnim sportskim klubovima, a na tanjuru nude lokalnu hranu i pića.

Gostujući u našem podcastu "Ideje na stolu", direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić potvrdio je da Hrvatska prolazi kroz svojevrsnu renesansu investiranja u turizam.

Velika ulaganja jakih brendova

"Imamo velik broj investicijskih projekata – najveća domaća turistička kompanija Valamar gradi na nekoliko lokacija, a tu su i iznimni projekti u suradnji sa svjetski poznatim brendovima poput Hiltona i Marriotta. Puno se ulaže i u camping segment, ali i u razvoj malih boutique hotela. Zapravo, riječ je o cijelom nizu kvalitetnih investicija koje su već u tijeku", rekao je Staničić.

Eksplozija hotela na Jadranu: Hilton, Hyatt i Marriott ulažu milijune, plaće radnicima do 2000 eura
Foto: Net.hr

Među projektima istaknuo hotel Hyatt u Zadru. Riječ je o hotelu koji je svečano otvoren u svibnju ove godine i iza kojeg stoji turska grupacija Doğuş koja je ovim projektom prvi put ušla u Hrvatsku.

Pet zvjezdica u bivšoj tvornici Maraske

Hotel s pet zvjezdica otvoren je impresivnoj zgradi bivše tvornice Maraska na samoj obali Zadra i u neposrednoj blizini povijesne jezgre. Uloženo je 55 milijuna eura, a na njemu je radio arhitekt Boris Podrecca koji je spojio je povijesnu arhitekturu i suvremeni dizajn i kreirao prostor apsolutnog luksuza.

Eksplozija hotela na Jadranu: Hilton, Hyatt i Marriott ulažu milijune, plaće radnicima do 2000 eura
Foto: Hrvoje Kostelac /pixsell

U njemu su 133 i apartmana s panoramski pogledom na zadarski zalazak sunca i more, a gastronomska ponuda inspirirana je dalmatinskom i talijanskom hranom. 

Otvorili su se i prema lokalcima koji mogu koristiti hotelski wellness, restoran, organizirati vjenčanja, druge proslave. U hotelu su pazili i da u svoju priču ugrade i duh Maraske iz koje je stvoren domaći brend, tako da su osmislili tretmane "Maraška" u svojoj spa zoni.

Eksplozija hotela na Jadranu: Hilton, Hyatt i Marriott ulažu milijune, plaće radnicima do 2000 eura
Foto: Hrvoje Kostelac /pixsell

Amerikanci rekorderi po potrošnji

I kao što je Kristjan Aničić u podcastu istaknuo, Hrvatskoj više nije obarati rekorde iako smo i lani imali četiri posto više noćenja i dolazaka nego godinu prije, koja je također bila rekordna. Cilj je - istaknuo je - produljiti predsezonu i podsezonu te se usmjeriti na goste koje traže primum uslugu. A kad smo kod potrošnje, Amerikanci su rekorderi jer dnevno potroše i 200 eura, Nijemac upola manje, a prosječan turist između 120 i 128 eura.

Najveća investicija u Hrvatskoj je u Poreču

A trenutačno najveća investicija u turizmu je hotel Pical u Poreču koji bi se trebao otvoriti početkom 2026. i s njim se cilja upravo na cjelogodišnji turizam kojeg se u podcastu dotaknuo i Staničić. Ulaže se 200 milijuna eura i to neće biti samo hotel, nego će se izgraditi turistički kompleks sa šetnicama, biciklističkim stazama, plaža, postojat će i bazeni.

I oni se žele otvoriti lokalnoj zajednici, pa Valamar, koji stoji iza investicije, planira i suradnju sa sportskim klubovima jer će omogućiti da unutarnji bazen od 25 metara i vanjski bazen od 50 metar koriste djeca i sportaši lokalnih klubova za treniranje.

Eksplozija hotela na Jadranu: Hilton, Hyatt i Marriott ulažu milijune, plaće radnicima do 2000 eura
Foto: Pical Resort Valamar

Ovim projektom ideja je privući dodatnih 2000 gostiju u Poreč, a nedavno je gradilište obišao i gradonačelnik Loris Peršurić. Gradska blagajna trebala bi zahvaljujući ovom projekti trebala dobivati novih 3 milijuna eura svake godine, a računa se i na dodatnih 15 milijuna eura nove potrošnje u u restoranima, kafićima i ostalim uslugama i ponudi izvan hotela.

Među novim projektima, Aničić je spomenuo i Arba Resort na Rabu koji se okrenuo obiteljima. Novo ljetovalište moći će primiti 654 gostiju, imat će šest bazena, wellness i spa zonu, restorane, a kako je pisao RiPortal zapošljavanje u Arba Resortu u završnoj je fazi.

Eksplozija hotela na Jadranu: Hilton, Hyatt i Marriott ulažu milijune, plaće radnicima do 2000 eura
Foto: Pical Resort Valamar

Glavni kuhar s plaćom od 2000 eura

Inače, kuharima, konobarima i recepcionerima za stručne pozicije plaće će biti između 1500 i 2000 eura neto, a sobarice, pomoćne kuhare i pomoćne konobare, kuhinjske radnike servire i druga radna mjesta plaćat će prema najavama između 1000 i 1400 eura neto.

Procjenjuje se da će se u naredne dvije godine u turizam sveukupno uložiti više od milijardu eura u nove hotele usmjerene u premium segment.

Da se hrvatski turizam nalazi u investicijskom ciklusu bez presedana, potvrdili su nam i iz resornog Ministarstva turizma. 

"Kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO), osigurano je 350 milijuna eura za turizam, od čega više od 161 milijun eura bespovratnih sredstava ide izravno privatnim investitorima. Time sufinanciramo 55 velikih privatnih projekata koji će značajno unaprijediti kvalitetu i održivost turističke ponude diljem zemlje", ističu iz ministarstva. 

Još 90 milijuna eura bespovratnih sredstava iz europskog proračuna osigurano je kroz program Krediti za održivi turizam,, a u suradnji s HBOR-om na raspolaganju je ukupno 170 milijuna eura. "Program je namijenjen mikro, malim i srednjim poduzetnicima u sektoru smještaja, a poseban poticaj predstavlja mogućnost otpisa do 50 posto glavnice kredita ukoliko se ispune jasno definirani kriteriji održivosti i zelene tranzicije", ističu. 

Hilton na Ugljanu

A uz spomenuti Hyatt, i Hilton gradi svoj hotel na otoku. Na Ugljanu u mjestu Preko otvaraju uskoro hotel koji će prve goste primiti u lipnju. I oni ciljaju na to da budu otvoreni tijekom cijele godine, a oko 30 posto zaposlenih su otočani s Ugljana i Pašmana. U medijima su iskazali želju da svojom prisutnošću utječu na to da se mladi zadrže na otoku.

U investicijskom boomu na Jadranu, sudjeluje i svjetski brend Marriott koji stoji iza hotela "The Isolano" na Cresu. Riječ je o prvom njihovom hotelu na našem otoku, investicija je teška više 17 milijuna eura i riječ je o boutique hotelu na plaži. Hotel je otvoren prije nekoliko dana, predstavlja spoj luksuza i tradicije i ima 49 soba, dva vanjska grijana bazena, wellness i SPA oazu, dvoranu... Iza projekta stoji tvrtka Valdarke koju vodi Nikola Avram, rođenom Cresaninu koji ima 20-ak godina međunarodnog iskustva u hotelijerstvu i menadžmentu. Inače, i za taj hotel objavljivali su da nude plaće radnicima do 1500 eura, a vrata bi trebao otvoriti sredinom lipnja.

"Naša misija bila je spojiti lokalne i globalne vrijednosti, učiniti Cres prepoznatljivim na globalnoj turističkoj karti te produžiti sezonu", izjavio je Nikola Avram tijekom otvaranja hotela. Uvjeren je da će kroz nekoliko godina Cres dobiti još sličnih hotela te da će otok postati luksuzna destinacija.

No otvara se i na kontinentu, tako je prije koji dan otvoren i rekonstruiran te nadograđen Hotel Kalnik u Križevcima s četiri zvjezdice. 

Predsjednik Uprave tvrtke Radnik Mirko Habijanec prilikom otvorenja rekao je da je to hotel koji daruju svom gradu. "Pristupili smo tome s ciljem da ovaj hotel mora biti najbolji, barem u ovom dijelu Hrvatske i Križevaca. Obnovili smo hotel s povećanim brojem soba i svim drugim sadržajima koja priliče ovakvom hotelu", rekao je Habijanec, a donosi Prigorski.hr.

Glavna direktorica Hrvatske udruge poslodavca Irena Berber osvrnula se na to koliko su važne ovakve investicije:"Ulaganja i investicije u turizmu su ono na čemu Udruga već dugi niz godina inzistira i zato nam je drago vidjeti ovako snažne investicije, pogotovo u kontinentalnoj Hrvatskoj."

Povrat investicije kroz osam do 12 godina

A da bi Hrvatska trebala usmjeriti se više prema hotelima, stav je i Hrvatske udruge turizma (HUT) koja je nedavno objavila kako ulaganja domaćih hotelskih kompanija u hotele i kampove više kategorizacije generiraju brojne koristi. Naveli su tako istraživanje koje je HD Consulting izradio za HUT, napravljeno na uzorku 20 investicija u hotele i kampove od strane šest vodećih domaćih turističkih kompanija ukupne vrijednosti 570 milijuna eura realiziranih u razdoblju od 2016. do 2025. godine, pokazalo je da te investicije već kroz osam godina stvore novu dodanu vrijednost u visini investicije, a da kroz 12 godina državi uplate kompletnu vrijednost investicije samo kroz fiskalna i parafiskalna davanja.

 

"Konkretno, analizirane investicije obuhvaćene u istraživanju povećale su direktni i indirektni turistički prihod za 319,75 milijuna eura na godišnjoj razini, omogućile su 1483 novih direktno zaposlenih i dodatnih 1175 indirektno zaposlenih te su generirale godišnja fiskalna i parafiskalna davanja od 47,27 milijuna eura, uz jednokratna indirektna davanja državi po osnovu plaća i dohodaka izvođača radova te PDV-a na opremu i namještaj u visini 54,14 milijuna eura", istaknuli su iz HUT-a.

A to znači da na svaki investirani milijun eura u hotele i kampove možemo očekivati godišnje povećanje direktnog i indirektnog prihoda od turizma od 560.666 eura, zatim 2,6 novih direktno zaposlenih i 2,1 indirektno zaposlenih, te godišnje povećanje fiskalnih i parafiskalnih davanja u visini 82.836 eura, te jednokratna davanja državi od 94.880 eura.

Eksplozija hotela na Jadranu: Hilton, Hyatt i Marriott ulažu milijune, plaće radnicima do 2000 eura
Foto: Grgo Jelavic/pixsell

Manje hotela, manja potrošnja turista

"Hotelski smještaj u Hrvatskoj čini svega 9,5 posto u ukupnim smještajnim kapacitetima, što je višestruko manje nego kod mediteranske konkurencije. Takva smještajna struktura najveći je 'krivac' za overturizam koji u visokoj sezoni opterećuje sve veći broj naših destinacija, ali i za najnižu prosječnu dnevnu potrošnju turista u Hrvatskoj u odnosu na mediteransku konkurenciju. Hoteli generiraju puno duži turistički promet i veću prosječnu turističku potrošnju, uz značajno manje opterećenje prirodnih resursa i infrastrukture. Poticanjem investicija u primarno hotelski smještaj možemo istovremeno povećati ekonomske koristi i smanjiti negativan utjecaj turizma kakvog imamo sada na lokalnu zajednicu i okoliš", istaknuo je Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma.

Dodao je i da zemlje u regiji koje žele potaknuti svoj turistički potencijal koriste niz instrumenata za poticanje investicija u hotelski smještaj kojih nemamo u Hrvatskoj, s ciljem smanjenja investicijskog rizika i troška kapitala.

Eksplozija hotela na Jadranu: Hilton, Hyatt i Marriott ulažu milijune, plaće radnicima do 2000 eura
Foto: Dusko Jaramaz/pixsell

To su kombinacije subvencioniranih kredita, bespovratnih sredstava i poreznih olakšica, posebno u objekte više kategorije, a u većini zemalja u regiji su prepoznati i pozitivno zakonski regulirani modeli mixed-use projekata, koji značajno doprinose isplativosti projekata, privlačnosti ulaganja te jačanju tržišne pozicije destinacija u globalnoj konkurenciji.

"Hrvatska bi usvajanjem takvih praksi, standardnih u zemljama koje nam konkuriraju, privukla značajne investicije u kvalitetan hotelski smještaj koji bi povećao turističku potrošnju, produžio sezonu te smanjio overturizam u ljetnoj špici", smatra Ostojić.

Poticaji za investicije

Iz HUT-a su se također založili za to da se donesu instrumenti za poticanje investicija u nove i postojeće hotele i kampove, ali i u transformaciju postojećeg privatnog smještaja u hotelski smještaj više dodane vrijednosti.

Smatraju da se to može napraviti kroz davanje bespovratnih sredstva (grant) za gradnju i proširenje smještajnih kapaciteta u turistički nerazvijenim područjima sa visokim intenzitetom potpore (do 40 posto prihvatljivih troškova), a usmjerena na hotele i kampove sa 4 i 5 zvjezdica; potom davanje bespovratna sredstva za hotelske kapaciteta u turistički razvijenim područjima uz niži intenzitet potpore (do 20 posto prihvatljivih troškova) i to isključivo za hotele, ali smatraju da se investicijski ciklus može dodatno potaknuti subvencioniranjem kamata za izgradnju hotela ili kapaciteta mješovite namjene, potom za investicije kojima se otvaraju novi sadržaji u hotelima kao što su wellness, spa, konferencijke dvorane...

A da u turizmu nije sve samo na Jadranu, nedavno je u podcastu "Ideje na stolu" pokazao i Bruce Yerkovich, hrvatsko-američki poduzetnik koji radi na golemom projekti "Srce Like". Kako je naveo, riječ je o projektu izgradnje tri sela sa sveukupno 5.500 postelja, razvijao bi se privatnim investicijama, a godišnje bi privukao prihod od 900 milijuna eura. Detalje o tome projektu možete pronaći OVDJE

Sve nastavke podcasta "Ideje na stolu" možete pogledati na YouTube kanalu, a više članaka iz podcasta možete pročitati OVDJE.

POGLEDAJTE VIDEO Šef HTZ-a o cijenama na Jadranu i gdje se može

 

VOYO logo
Pročitaj i ovo
VOYO logo
VOYO logo
Regionalni portali