
Gradonačelnica Supetra o tragediji na Malom Lošinju: 'Muči me pomisao da će se odgovorni izvući'

Gradonačelnica Supetra, Ivana Marković oglasila se priopćenjem na Facebooku vezano uz strašnu tragediju koja se dogodila na Malom Lošinju u kolovozu. U nastavku donosimo njezino priopćenje u cijelosti.
"Dana 11. kolovoza 2024. u 15:33 Malom Lošinju desila se najveća brodarska tragedija u našoj zemlji gdje su pod rampom trajekta Lastova život izgubila tri mornara. Njihova imena želim ponovo napisati.
Boško Kostović, vođa stroja na Jadroliniji
Ovim putem još jednom obitelji, kolegama i prijateljima izražavam duboko saučešće.
Tri mjeseca nakon ove užasne tragedije hrvatska javnost, obitelji, kolege još ne zna nikakve službene informacije zašto se tragedija desila i da li se mogla izbjeći?
Informacije koje u međuvremenu imamo su: neslužbeno izvješće koje je izašlo iz nadležnog Ministarstva, upozoravanja sindikata o upitnoj sigurnosti sustava što uostalom piše u neslužbenom izvješću kao i mnoštvo novih incidenata na trajektima (pada novih rampa, neotvaranje rampa, otkazivanja motora…), pa i hrpa spornih nabavka i upitnih poslovnih odluka uprave.
Što piše u neslužbenom izvješću?
Piše da Jadrolinija nije ''uspostavila međunarodni sigurnosni sustav'', ''posada nije upućena u sustav podizanja/spuštanja/osiguravanja pramčane rampe, da'' članovi posade, kao ni predstavnici kompanije ne poznaju sustav niti način na koji sustav funkcionira''.
Za nesreću, kako se navodi u nacrtu, odgovornost snosi predsjednik Uprave, David Sopta, dok odgovornost članova posade nije utvrđena. Soptu se smatra odgovornim jer “nije uspostavio sustav upravljanja sigurnošću, odnosno počinio je prekršaj iz članka 48., stavak 2. Pomorskog zakonika” prema kojem je propisano da vlasnik i/ili kompanija moraju uspostaviti i održavati dokumentirani sustav upravljanja sigurnošću i sustav sigurnosne zaštite.
Osnovno pitanje koji si svi postavljamo nije '' tko je'' izvještaj pustio nego ''zašto''?
Meni je jasno da je izvještaj pušten od ljudi koji su na njemu radili jer osjećaju moralnu i ljudsku odgovornost da se sve raščisti, ali pomisao da bi izvještaj bio pušten radi pritiska da se sakriju stvari koju je vrlo lako utvrditi je zastrašujuća. Zastrašujuća je i radi mornara koji su izgubili svoje živote, radi posade koji rade na brodovima ali i svih nas koji koristimo trajekte svakodnevno .
Z. Košta potpisuje neslužbeni dokument u kojem se predlaže da se upravo HRB-u zbog niza nepravilnosti oduzme dozvola i koji naglašava kako su jednaki krivci za nesreću broda Lastovo uprava Jadrolinije te HRB.
U ovom proteklom periodu otkada sam se počela baviti Jadrolinijom javilo mi se na desetke ljudi. Ljudi iz struke, javnosti, sustava…
I svi kažu isto.
Naravno da protokoli postoje. Oni su međunarodni standardi koji su prepisani i koje je država preuzela. No oni postoje na papiru. Pitanja koja se postavljaju, a posebno od sindikata su je li uopće servisiran blok ventil koji rampi nije smio dozvoliti da onako padne? I to je DORH potvrdio da istražuje. (Izjava GDO u Saboru)
Upravo je HRB taj koji je dužan napraviti pregled jer je sam član Upravnog vijeća HRB potpisao da se registru treba oduzeti dozvola radi suodgovornosti.
Da li se provodi redovna obuka posade? Po detaljima iz izvješća u ovom konkretnom slučaju nitko od posade nije znao kako uopće funkcionira sustav kočenja. Nisu znali protokole. No čak i da jesu, bi li im i to pomoglo ako je sustav kočenja bio sklepan protivni propisanim standardima ako im izdani atesti od HRB nisu sukladni pravom stanju?
Da je sustav bio ustrojen po protokolu i onome što piše u papirima rampa bi krenula padati ali ne onako naglo već polako te bi završila na fizičkom brtvilu. I posada je mislila da nema šanse da rampa padne. tj. i ako krene padati da će padati sporo . Sve je to utvrđeno u izvještaju i detaljno opisano. Do zadnjeg detalja. Kao i odgovornost predsjednika Uprave i Hrvatskog registra brodova.
Sopta snosi zapovjednu odgovornost i da čovjek ima imalo morala odmah bi, isti dan podnio ostavku a ne govorio kako mu je ''ova nezgoda zasjenila odlične rezultate''. Čovjek je nula. A kad nulu oduzmete iz bilo kojeg sustava on ne gubi ništa. Ali tih nula smo se ionako nagledali.
Mene brine HRB. Zašto ovo sve radi?
Na služenoj stranici HRB piše da je HRB-a je kompanija koja na globalnom nivou klasificira pomorske i od-obalne objekte, s fokusom na sigurnost, kvalitetu i zaštitu okoliša usredotočene na pomorski, industrijski i državni sektor.
Klasika. Prava Hrvatska priča.
Počnimo od zanimljive činjenice da Jadrolinija nije povukla ni euro iz vrlo dostupnih EU fondova namijenjenih za jačanje plovidbene flote država članica. Novci kojima bi se mogli kupiti novi i suvremeni brodovi, a ne ove ramine od 30 tak godina. Zašto Jadrolinija ne želi te novce? Vrlo jednostavno jer s EU novcima dolazi EU uvjeti i kontrole trošenja. Tj. dolazi Lara!
Pozivam sve nadležne da provjere je li svaki od ovih trajekata u potpunosti s propisanim standardima i koliko novaca treba još trošiti da budu. Sigurno bi usklađenje došlo skuplje od novog broda. A mi se vozimo s brodovima koje je nemoguće uskladiti jer je tehnologija prastara. I to je bio slučaj s rampom Lastova. A HRB sve to pegla.
Za kraj neka se svatko od nas zapita još jedno zašto Jadrolinija odbija koristiti EU sredstva za obnovu i održavanje flote?
Danas je točno tri mjeseca od tragedije. Službenih izvještaja nema. Kao što nema i mornara koji su poginuli pod rampom Lastova. I mene to muči. Užasno me muči pomisao da će se odgovorni izvući. Odgovore sam pokušala pronaći i preko Odbora za pomorstvo gdje sam nakon istog osjećala mučninu od rasprave i lakoće kojim se odbacuju svi argumenti. Jer se štiti sustav i Organizacija. Tim ljudima ništa nije sveto.
Hoće li se netko od svih gore uključenih dozvati savjesti i preuzeti odgovornost kao što preuzimaju za ''kreditni rejting'', '' nikad veće plaće '' i ostale idiotarije što nam plasiraju - ne očekujem. Kao što ne očekujem da će se istina u potpunosti doznati. Vjerujem da ne očekuju ni članovi komisije koji su pustili izvještaj u javnost.
Kako se ono kaže: ''Pravda je spora, ali je spora.. U Hrvatskoj.
U međuvremenu kako su kod susjeda svi pod nadstrešnicom mi smo u Hrvatskoj svi smo mi pod rampom", napisala je Marković u priopćenju.
POGLEDAJTE VIDEO: Zastupnica Ivana Marković (SDP) o kupovini zastupnika: 'To su prljavi poslovi koje HDZ inače radi'
















