PRVI PUTNIČKI MLAŽNJAK /

Vraćaju u život 'luksuznu zamku smrti': Jezivo kakve je propuste imao, a sada dobiva drugu priliku

Volonteri su godinama radili na obnovi trupa koji je 1985. stigao u muzej kao gola metalna cijev

VOYO logo
VOYO logo

Putovanje mlaznim avionima danas uzimamo zdravo za gotovo, ali prvi komercijalni zrakoplov predstavljao je 'horor u zraku'.

Prvi let tog mlaznog zrakoplova dogodio se tek 1952. godine, kada je de Havilland DH106 1A Comet G-ALYP poletio iz tadašnjeg londonskog aerodroma prema Johannesburgu. Let je trajao 23 sata uz pet zaustavljanja i bio je pravo otkriće – bez buke i vibracija klipnih motora.

Vraćaju u život 'luksuznu zamku smrti': Jezivo kakve je propuste imao, a sada dobiva drugu priliku
Foto: Profimedia

Britanska kompanija de Havilland bila je ispred američkih konkurenata poput Boeinga, ali ta je prednost trajala kratko. Serija katastrofa koje su uslijedile nakon lansiranja Cometa dovele su do povlačenja flote, istraga i testiranja koja su otkrila ozbiljne konstruktivne propuste.

Istinska inovacija svog vremena

Ali taj uzlet nije dugo trajao. “Previsoko, prebrzo, prerano — to je bio problem,” zaključuje Eddie Walsh, voditelj projekta rekonstrukcije jednog takvog aviona.

Manje od godinu dana nakon prvog leta, Comet je doživio prvu fatalnu nesreću u povijesti mlaznih putničkih aviona.

Vraćaju u život 'luksuznu zamku smrti': Jezivo kakve je propuste imao, a sada dobiva drugu priliku
Foto: Profimedia

Sljedeće godine dogodila su se još dva raspada u zraku. Stručnjaci su utvrdili da je trup aviona pucao uslijed ponovljenog pritiskanja i otpuštanja pritiska na velikim visinama. Ispucali su zakovice i otvori, što je izazvalo eksplozivne dekompresije.

Zračne vlasti provele su iscrpna testiranja

Iako Comet 1A više nikada nije letio komercijalno, kasnije verzije (s novim motorima i jačom strukturom) doživjele su uspjeh. No kad je Comet 4 1958. konačno stigao na tržište, Boeing 707 i Douglas DC-8 već su ga zasjenili.

De Havilland je izgubio dominaciju i na kraju ga je preuzeo Hawker Siddeley. Brend je gotovo nestao, ali Comet je ostavio neizbrisiv trag.

"Netko je morao prvi započeti. Da Comet nije dokazao da mlazni avion može letjeti s putnicima, nitko drugi ne bi imao na čemu graditi. Poznat je po problemima, što je pomalo nepravedno, jer bio je istinska inovacija svoga vremena", zaključuje Walsh.

Skupo i za bogate

Danas, zahvaljujući timu entuzijasta iz De Havilland muzeja zrakoplovstva, jedan Comet ponovno sjaji. Volonteri su godinama radili na obnovi trupa koji je 1985. stigao u muzej kao gola metalna cijev.

“Izgledao je vrlo tužno. Originalni vanjski sloj bio je u jako lošem stanju”, prisjeća se Eddie Walsh.

Danas obnovljeni Comet - a koji je u ono vrijeme bio doveden do pucanja - podsjetnik je na cijenu koju su platili pioniri mlaznog doba. Iako bez krila, nosi Air France boje, s blistavim bijelim krovom, logom morskog konjića i francuskom zastavom.

Vraćaju u život 'luksuznu zamku smrti': Jezivo kakve je propuste imao, a sada dobiva drugu priliku
Foto: Profimedia

“To je prekrasan avion, čak i nakon svih ovih godina,” kaže Walsh.

Unutrašnjost aviona pažljivo je rekonstruirana, uključujući muške i ženske toalete, udobna sjedala s pepeljarama, pravokutne prozore i 3D isprintane svjetlosne instalacije s gumbima za poziv stjuarda.

“Unatoč luksuzu, pušenje je letove činilo potpunim noćnim morama,” dodaje Walsh.

Prvi razred izgledao je poput današnjih privatnih zrakoplova – sjedala postavljena nasuprot, drveni stolovi, zavjese i posuđe. U promotivnim fotografijama iz tog vremena putnici piju koktele ili jedu iz pravih tanjura, dok jedno dijete gradi kućicu od karata – scena koja, kako kaže Walsh, nije mogla dugo trajati čak ni s mlaznim motorima.

Letjeti Cometom bilo je rezervirano za bogate. “Bilo je vrlo, vrlo skupo. Danas sjedalo možete dobiti gotovo besplatno, ali tada ste morali biti netko imućan,” ističe. Jednosmjerna karta za Johannesburg koštala je, u današnjoj vrijednosti, 6.000 američkih dolara.

Kokpit je također vjerno rekonstruiran, s analognim instrumentima, sjedalima za pilota, kopilota, inženjera leta i navigatora koji je pomoću sekstanta kroz krov pratio zvijezde. “Bio je to Concorde svog vremena. Išao je više, brže i glađe. Prava revolucija,” zaključuje Walsh.

POGLEDAJTE VIDEO: Prije 10 godina ruski helikopteri i avioni, danas moderni dronovi i Bayraktari: Što je novo u hrvatskoj vojsci?

Vraćaju u život 'luksuznu zamku smrti': Jezivo kakve je propuste imao, a sada dobiva drugu priliku
Foto: Rtl Direkt
VOYO logo
Pročitaj i ovo
VOYO logo
VOYO logo
Regionalni portali