Mandat novog ministra obrazovanja i
znanosti Radovana Fuchsa počeo je u
znaku intenzivnih priprema za organizaciju nastave od jeseni u
školama i na fakultetima.
Tijekom vikenda obavljeno je nekoliko konzultacija sa sudionicama
u sustavu, a Fuchs sljedećih dana u razgovore na tu
temu planira uključiti što širi krug ljudi, od predstavnika
agencija u sustavu obrazovanja, središnjih logističkih računskih
mreža, epidemiologa, Nacionalnog stožera civilne zaštite do
predstavnika sindikata, ravnateljskih udruga, osnivača škola i
ostalih.
''Razgovaramo sa svima, sve sugestije su dobrodošle. Sa svih
aspekata sagledat ćemo sve probleme. Napravit ćemo sve da rizik
bude minimalan, da bude sigurno i da djeca krenu u školu i da se
nastava održava po predviđenim planovima. Djeca će ići u školu,
osim onih koji će imati opravdane razloge zašto ne mogu ići.
Preporuke vjerujem da će biti gotove najmanje 2 tjedna prije
početka, sad ide faza priprema preporuka koje će ići prema
školama, gradovima.'', kazao je u srijedu ministar.
Slijedom svega navedenog i uzevši u obzir da škola počinje tek za
nešto više od mjesec dana, novom ministru su roditelji Facebook
grupe ''Roditelji o koronaškoli'' uputili otvoreno pismo s
prijedlozima i savjetima prikupljenima iz iskustva protekle
školske godine u slučaju ponovnog uvođenja nastave na daljinu.
Pismo prenosimo u cijelosti:
''Poštovani gospodine ministre prof.dr.sc. Fuchs,
upućujem ovo otvoreno pismo ispred Facebook zajednice koja
okuplja gotovo 5.700 članica i članova. U grupi ''Roditelji o
koronaškoli'' okupljene su majke i očevi, skrbnice i
skrbnici, učiteljice i učitelji, i svi oni koji su svojom
potporom, mogućnostima, vještinama i znanjima omogućili da naša
djeca što uspješnije i sa što manje nepoželjnih posljedica završe
proteklu školsku godinu, obilježenu dugotrajnim štrajkom, a potom
nastavom na daljinu.
Želimo Vam ovim pismom prvenstveno prenijeti vrijedne izravne
uvide i iskustva koje je digitalno ''dokumentirala'' naša
Facebook grupa kako bismo mi roditelji, koji smo uz našu djecu
živjeli iskustvo nastave na daljinu, u idućoj školskoj godini
doprinijeli smanjenju i uklanjanju poteškoća i manjkavosti koje
smo konzumirali.
Svjesni smo kako je i nama roditeljima i odgojno-obrazovnim
djelatnicima cilj isti, a taj je dobrobit i kvalitetan rast i
razvoj naše djece. U tom smislu naglašavamo kako cijenimo sav
uloženi rad i trud odgojno-obrazovnih djelatnika tijekom
dosadašnjeg izvođenja nastave na daljinu i svjesni smo da su se i
sami našli i, uglavnom solidno snašli, u novom okruženju i metodi
prenošenja nastavnog gradiva.
Ohrabrilo nas je saznati iz medija da ste odmah po stupanju
na ministarsku dužnost konzultirali sudionike sustava obrazovanja
te da planirate uključiti što širi krug ljudi sljedećih dana u
razgovore na tu temu. Stoga se nadamo da ćete uvažiti i iskustva
i sugestije roditelja o uspješnijem provođenju nastave na daljinu
i eventualno i nas uključiti u konzultacije. Velika većina
članova grupe, koja je, jasno, heterogena kao što to i društvena
stvarnosti jest, uočila je i cijelo vrijeme održavanja nastave na
daljinu apeliralala na određene poteškoće i izazove koje bi u
budućnosti bilo nužno eliminirati u online nastavi.
Nerealno je i nepravedno očekivati da roditelji imaju sva
potrebna znanja i vještine, ali i vrijeme i energiju, kako bi
djeca savladala nastavu na daljinu, što ujedno dovodi i do
velikih razlika u obrazovnim ishodima učenika. Razvidno je da je
sasvim drukčija pozicija i opterećenje nastavom na daljinu,
primjerice, obitelji koja u domaćinstvu ima petoro odraslih
članova i jedno dijete, ili samohrane zaposlene majke koja ima
dvoje djece školaraca, uz zanemarene probleme koji su posebno
pogodili djecu iz osjetljivih i ranjivih skupina - djeca s
teškoćama u razvoju, pripadnici nacionalnih manjina, djeca
azilanti i tražitelji azila, djeca u detenciji, djeca koja žive u
siromaštvu - u vrijeme nastave na daljinu bila su ne samo
diskriminirana, nego često i isključena iz prava na obrazovanje.
Taj problem u pristupu obrazovanju u vrijeme održavanja nastave
na daljinu treba adekvatno adresirati u sljedećoj školskoj
godini, kako djeca iz ovih skupina ne bi zaostajala u dostizanju
obrazovnih ishoda i znanja.
Razumijemo da će o razvoju epidemiološke situacije ovisiti
načini kako će se organizirati nastava. No, pretežit stav
roditelja, ali i stručnjaka (primjerice Hrvatske psihološke
komore koja je objavila Stručno mišljenje vezano uz početak
školske godine 2020./2021.) je sljedeći: za našu djecu nabolje je
da nastavu pohađaju u školi. Svjesni smo da neposredni
odgojno-obrazovni rad može pretpostavljati ili da određeni
razredi (primjerice neparni imaju nastavu jedan tjedan, a
sljedeći tjedan parni razredi) ili se pak može ustrojiti više
smjena od dosadašnje dvije, skratiti sati, sažimati nastavnog
gradivo ili pak, kako ste kroz medije informirali, primjenjivati
mjere izolacije lokalno (u pojedinom razredu, školi ili
gradu/županiji).
Ne držimo da su se ishodi i kompetencije nužno usvojili
nastavom na daljinu stoga Vas molimo da se nastavnici na početku
nove školske godine usuglase i ponove s učenicima gradivo ili
barem najbitnije dijelove koje su obrađivali u školi na
daljinu.
Ukoliko u sljedećoj školskoj godini ipak dođe do potpunog
prelaska na online i televizijsku nastavu od kuće, držimo da se
nastavni proces ne smije prebacivati isključivo na leđa roditelja
i učenika na način da se učenicima tek šalju pismeni zadaci i
koje stranice udžbenika trebaju pročitati, a koje zadatke ili
stranice radne bilježnice riješiti. Predlažemo stoga povođenje
nastave na daljinu simulacijom nastave u učionici što znači
svakodnevnu, redovitu i na rasporedu utemeljenu digitalnu
interakciju učenica i učenika s nastavnicima, kako bi školarci
imali mogućnost izravnog sudjelovanja na nastavi, postavljanja
pitanja u trenutku nerazumijevanja nastavnog gradiva i mogli
dobiti stručnu pomoć u savladavanju gradiva. Ni u kojem slučaju,
dakle, ne podržavamo dosadašnji model posredovanja gradiva koji
se svodio na slanje linkova na produkcijski iznimno loše
osmišljena online predavanja u kojima su djeca trebala gledati u
neku osobu u uglu ekrana i prepisati u bilježnicu nekoliko
slajdova s natuknicama.
Nastava na daljinu trebala bi imati jasnu vremensku
strukturu, što znači da bi škola trajala u jasno određenoj
satnici, kako bi i djeca i roditelji / bake i djedovi / skrbnici
imali mogućnost i zajedničkog strukturiranja / planiranja /
upravljanja vremenom koje bi uključivalo i vrijeme za nastavu,
zajedničko obiteljsko vrijeme, odmor i druge potrebe koje
imamo.
Sa žaljenjem Vas obavještavamo da su tableti koji su djeci
ustupljeni u tzv. Školi za život tehnološki zaostali, a programi
u kojima se nastava izvodila u pravilu nisu uzimali u obzir
propise o zaštiti privatnosti naše djece. Korištenjem aplikacija
osobni podaci djece se često iznose izvan EU i jurisdikcije EU
prava, na što se učenike i njihove roditelje ne upozorava već se
samo zahtijeva korištenje određene aplikacije pod prijetnjom
sankcije. Apeliramo stoga da sve aplikacije koje se u online
nastavi koriste budu odobrene i kontinuirano nadgledane od
Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Kako bi učenici mogli odrađivati zadatke u online školi,
roditelji su bili nerijetko prilagođavati svoja računala novim
tehničkim zahtjevima ili kupovati nova. Da online škola ne bi
pridonosila socijalnom raslojavanju, iznimno je važno osigurati
svoj djeci tehnološke pretpostavke za praćenje nastave.
Konačno, smatramo da bi domaće zadaće trebalo prilagoditi
karakteru nastave na daljinu. Učestalo je iskustvo roditelja da
su na svoje mobilne telefone ili na adrese e-pošte dobivali
poruke nastavnika da je zadatak riješiti određeni broj stranica u
radnim bilježnicama ili priloženi listić za vježbanje, a bilo je
i zahtjeva da roditelj sam osmisli zadatke za lekciju koja se
obrađivala. To je u praksi značilo da su roditelji čitali
e-poštu, printali listiće i pomagali djeci riješiti značajnu
količinu dnevnih zadataka, a potom stranicu po stranicu
fotografirali i slali putem e-pošte, što je nerijetko tražilo
puno vremena, s nevjericom da će primatelj pošte otvoriti stotine
fotografija i iščitavati ih. Držimo da tijekom izvođenja nastave
na daljinu domaće zadaće trebaju biti u smanjenom obimu i
prilagođene online okruženju, a da naglasak bude na razumijevanje
gradiva koje se obrađuje tijekom takvog modela nastave. Dakle,
zadaci koji se zadaju učenicima u online nastavi trebaju biti
takvi da ih učenici mogu samostalno odraditi, a ne zahtijevati
printanje, materijale i instrumentarij koje nema svako kućanstvo
i sl.
Uočili smo i potrebu za većom unificiranošću nastave na
daljinu, barem na razini škole jer svaki od nastavnika ima je
neki svoj sistem rada i koristio raznorodne alate, što je uvelike
zbunjivalo učenike, posebice one osnovnoškolske dobi. Mnogi su od
nas roditelja zaključili da priopćenja pravobraniteljice za djecu
kao i Preporuke o organizaciji radnog dana učenika tijekom
održavanja nastave na daljinu MZO-a kao i Upute za vrednovanje i
ocjenjivanje nisu bile jednoliko poštivane i provođene. Stoga je
iznimno važno da osigurate da se standardi podučavanja tijekom
nastave na daljinu jedinstveno i bez odstupanja primjenjuju u
svim virtualnim razredima.''