
Odlazak legende: umro jedan od najznačajnijih hrvatskih umjetnika Mladen Stilinović

Sinoć je u Puli preminuo Mladen Stilinović nakon borbe s teškom bolesti. Stilinović je jedan od najznačajnijih hrvatskih suvremenih umjetnika.
Njegova djela izložena su u najuglednijim svjetskim muzejima poput Museum of Modern Art u New Yorku, Musee National d'Art moderne (Centre Georges Pompidou) u Parizu, Victoria nad Albert Museum, Moderna Museet u Stockholmu.
Umjetničko djelovanje Mladena Stilinovića obuhvaća kolaže,
fotografije, knjige umjetnika, slike, instalacije, akcije,
filmove i videoradove, pri čemu je konstanta njegovog umjetničkog
izraza upotreba svakodnevnih, funkcionalnih, 'siromašnih'
materijala, jednostavna, ali promišljena realizacija, te
proturječnost korištenih simbola.
Na početku svoga umjetničkog djelovanja ispisuje na
kartonima 'slike' riječi, pamflete i parole što simboliziraju
'papirnatost', efemernost svih govora o uzvišenim ciljevima i
sl., a kroz cijelu karijeru stvara 'siromašnu' umjetnost, koja se
temelji na papirićima, dosjetkama, igrama riječi, duhovitim
citatima - iz jednostavnog razloga: “Nikada nisam imao atelje, a
nisam ni slikar po profesiji nego sam autodidakt. Osim toga,
konceptualna umjetnost je tijesno povezana s ovakvim pristupom,
koji je meni blizak. Sviđa mi se ta mentalna situacija iz koje
nastaje umjetnost na običnom listu papira formata A4. Osim
papira, često upotrebljavam već potrošeni materijal domaće
proizvodnje, karton, novine, tkanine i svakodnevne predmete. Zato
ni o kome ne ovisim. Zazirem od monumentalne umjetnosti, osobito
u skulpturi. Moji veći radovi nastaju gomilanjem manjih
radova".
Stilinović je bio rodonačelnik takozvane nove umjetničke prakse i član Grupe šestorice autora, koji je činio sa Vladom Martekom, Borisom Demurom, Željkom Jermanom, Svenom Stilinovićem i Fedorom Vučemilovićem. Sedamdesetih godina prošlog stoljeća Stilinović je uveo praksu izlaganja na otvorenom prostoru, kritizirajući na taj način onodobni galerijsko-muzejski sustav.
"Novac je novac, umjetnost je umjetnost" - Stilinović piše u svom
manifestu Pohvala lijenosti (1993.) kako
'umjetnici Zapada nisu lijeni i zato više nisu umjetnici, već
proizvođači nečega... Potpuna zaokupljenost umjetnika Zapada
nevažnim stvarima, kao što su proizvodnja, promocija, sistem
galerija, sistem muzeja, sistem natjecaja (tko je prvi),
zaigranost predmetima, sve to udaljilo ih je od lijenosti, od
umjetnosti'.
















