
Neugodna putovanja avionom: Turbulencije u avionima postaju sve učestalije i snažnije

Tri su glavna uzroka turbulencije: konvektivna (oblaci ili grmljavinske oluje), orografska (zračne struje oko planinskih područja) i čist zrak (promjene smjera ili brzine vjetra)
Stručnjaci upozoravaju da bi zračni promet mogao postati teži jer klimatske promjene mijenjaju atmosferske uvjete. Očekuje se da će promjene temperature i promjene u obrascima vjetra u gornjoj atmosferi povećati učestalost i intenzitet jakih turbulencija, piše klix.ba.
"Za svakih 10 minuta jake turbulencije koju sada doživljavamo, to bi se moglo povećati na 20 ili 30 minuta", profesor Paul Williams, atmosferski znanstvenik sa Sveučilišta u Readingu.
Procjene pokazuju da se svake godine dogodi oko 5000 incidenata s teškom ili jakom turbulencijom, od ukupno više od 35 milijuna letova koji se trenutačno obavljaju diljem svijeta.
Područja pogođena turbulencijama
Od ozbiljnih ozljeda koje su putnici zadobili u letovima tijekom 2023. godine, gotovo 40 posto uzrokovano je turbulencijama, prema godišnjem izvješću o sigurnosti Međunarodne organizacije civilnog zrakoplovstva.
Ruta između Ujedinjenog Kraljevstva i SAD-a, Kanade i Kariba je među područjima za koja se zna da su najviše pogođena turbulencijama.
U proteklih 40 godina, otkako sateliti počinju promatrati atmosferu, došlo je do povećanja jakih turbulencija nad sjevernim Atlantikom za 55 posto.
Rastu troškovi zrakoplovnih tvrtki
Predviđa se da će se učestalost turbulencija povećati i u drugim područjima, među njima, dijelovima Istočne Azije, Sjeverne Afrike, Sjevernog Pacifika, Sjeverne Amerike i Bliskog istoka.
Postoji skrivena zabrinutost za zrakoplovne tvrtke zbog ekonomskih troškova većih turbulencija, koji bi u nadolazećem razdoblju mogli iznositi između 180.000 i 1,5 milijuna funti po zrakoplovnoj tvrtki godišnje.
To uključuje troškove provjere i održavanja zrakoplova nakon jakih turbulencija, troškove odštete ako se let mora preusmjeriti ili odgoditi te troškove povezane s boravkom na pogrešnoj lokaciji.
Uzroci turbulencija
Tri su glavna uzroka turbulencije: konvektivna (oblaci ili grmljavinske oluje), orografska (zračne struje oko planinskih područja) i čist zrak (promjene smjera ili brzine vjetra).
Konvektivne i orografske turbulencije se često lakše mogu izbjeći. To je turbulencija čistog zraka koja se, kao što i samo ime govori, ne može vidjeti. Ponekad se čini da se pojavljuje niotkuda.
Klimatske promjene su glavni faktor u povećanju i konvektivne i turbulencije u čistom zraku.
19 sekundi ekstremnih turbulencija
Iako je odnos između klimatskih promjena i grmljavinskih oluja složen, toplija atmosfera može zadržati više vlage, a ta dodatna toplina i vlaga kombiniraju se kako bi stvorile intenzivnije grmljavinske oluje.
Konvektivna turbulencija nastaje fizičkim procesom dizanja i spuštanja zraka u atmosferi, posebno unutar oblaka. I nećete naći snažnije uzlazne i silazne struje nego u kumulonimbusima ili oblacima s grmljavinskom olujom.
To je bio uzrok jakih turbulencija na putovanju Andrewa Daviesa 2024. godine. Izvješće singapurskog Ureda za istrage sigurnosti prometa otkrilo je da je avion "vjerojatno letio iznad područja u razvoju konvektivne aktivnosti" iznad južnog Mjanmara, što je dovelo do "19 sekundi ekstremne turbulencije koja je uključivala pad od 178 stopa za nešto manje od pet sekundi".
Turbulentni zrak
Studija iz SAD-a objavljena u časopisu Science 2014. godine pokazala je da se za svaki porast globalne temperature od jednog stupnja Celzija broj udara groma povećava za 12 posto.
Turbulencija u čistom zraku uskoro bi se mogla povećati. Uzrokuje je poremećeni zrak u i oko mlazne struje (brzi vjetar koji puše na oko šest milja u atmosferi, što je ista visina na kojoj lete avioni).
Hladniji zrak je na sjeveru, a topliji na jugu. Ova temperaturna razlika i promjena vjetrova korisne su avionima kao vjetar u leđa kako bi uštedjeli vrijeme i gorivo. Međutim, također stvara turbulentni zrak.
"Klimatske promjene zagrijavaju zrak južno od mlazne struje više nego zrak sjeverno, tako da se temperaturna razlika pojačava", objašnjava profesor Williams i dodaje: "Što zauzvrat pokreće jaču mlaznu struju."
POGLEDAJTE VIDEO: Na vidjelo izašao horor avionske nesreće u Indiji: 'Vidio sam mrtve sjuardese'





![[KVIZ] Samo će pravi Balkanci znati riješiti ova pitanja](http://cdn2.net.hr/media/2025/07/31/1333041/H-1edac152-b092-4a71-bdbd-bead9da9e5fb-550.webp?1753954826)












