Nakon što su članovi ekspertne radne skupine za kurikularnu
reformu u srijedu dali ostavke, pokrenuta je online peticija
koja je dosad skupila više od 18.000 potpisa.
Po tom pitanju se oglasilo i Posebno stručno
povjerenstvo
za provedbu Strategije obrazovanja,
znanosti i tehnologije i koordinaciju strategija u
području obrazovanja.
Priopćenje prenosimo u cijelosti:
Sa žaljenjem smo prihvatili odluku članova Ekspertne radne
skupine za provedbu cjelovite kurikularne reforme kojom od
ministra Šustara traže svoje razrješenje. Nametanje novih članova
Ekspertnoj radnoj skupini, po netransparentnim kriterijima i
protivno proceduri propisanoj Strategijom obrazovanja, znanosti i
tehnologije, a koju je usvojio Hrvatski sabor, moglo je kao
posljedicu imati samo časno i principijelno odustajanje dr.
Borisa Jokića i njegovog tima od daljnjeg rada na organizaciji i
vođenju kurikularne reforme.
Time se, međutim, ne dovodi u pitanje samo uvođenje novih
kurikuluma u naš obrazovni sustav, nego se dovodi u pitanje
ostvarivanje cjelovite Strategije.
Kurikularna reforma jedan je od ciljeva Strategije
obrazovanja, znanosti i tehnologije tijesno vezan uz ostalih
sedam ciljeva koji međusobno čine nerazdvojivu cjelinu:
Unaprijediti razvojni potencijal odgojno-obrazovnih ustanova;
Izmijeniti strukturu osnovnog obrazovanja; Podići kvalitetu rada
i društvenog ugleda učitelja; Unaprijediti kvalitetu rukovođenja
odgojno-obrazovnim ustanovama; Razviti cjelovit sustav podrške
učenicima; Osigurati optimalne uvjete rada odgojno-obrazovnih
ustanova i Ustrojiti sustav osiguravanja kvalitete odgoja i
obrazovanja.
Bez ostvarivanja ostalih ciljeva Strategije, kurikularna se
reforma ne može učinkovito provoditi, a bez valjane kurikularne
reforme ostali ciljevi Strategije nemaju smisla.
Nažalost, u ostvarivanju ostalih ciljeva izostala je bilo kakva
podrška od strane Ministarstva obrazovanja, znanosti i
sporta.
Valja naglasiti da je većina članova Ekspertne skupine za
pripremu kurikularne reforme na čelu s Borisom Jokićem, od
početka sudjelovala u izradi same Strategije i da je njihov
angažman logičan i potreban za provedbu ove reforme, ali i
ostalih ciljeva Strategije.
S druge strane, Strategija je naišla na odjek u mnogim
školama, udrugama, na veleučilištima, pojedinim fakultetima i
institutima i provodi se na mnogim mjestima u Hrvatskoj, iako se
o tome ne izvještava sustavno. Iz izvještaja koje smo prikupili
razvidno je da je u promatranom razdoblju započela provedba 122
mjere predviđene Strategijom i to iz svih njezinih
segmenata.
Strategija je dobila i potporu Hrvatske akademije znanosti i
umjetnosti, iako istupi pojedinaca nastoje stvoriti suprotni
dojam. Potporu Strategiji dali su Hrvatska udruga poslodavaca,
Hrvatska gospodarska komora i Hrvatska obrtnička komora.
Predstavnici izdavača znanstvene i stručne literature kao i
predstavnici ustanova u sustavu obrazovanja odraslih izradili su
'podstrategije' za područja svojeg djelovanja. Hrvatska zaklada
za znanost uskladila je svoje djelovanje sa Strategijom, a isto
su učinila i Nacionalna vijeća za odgoj i obrazovanje, odnosno za
ljudske resurse.
Važno je naglasiti kako Strategija obrazovanja, znanosti i
tehnologije predstavlja jedan od preduvjeta i temelja
'Operativnog programa učinkoviti ljudski potencijali' (ESF),
odnosno njegovog tematskog cilja 'Ulaganje u obrazovanje,
osposobljavanje i strukovno osposobljavanje za vještine i
cjeloživotno učenje'.
Za taj su cilj trenutno planirane aktivnosti u ukupnoj
vrijednosti 511 milijuna eura kroz ovo programsko razdoblje.
Posebno stručno povjerenstvo je u svojem planiranju uzelo u obzir
potrebu povezivanja investicijskih prioriteta i specifičnih
ciljeva Operativnih programa te ciljeva i mjera Strategije.
Nažalost, s pripremom projekata se kasni, pa Hrvatska u ovoj
godini neće biti u mogućnosti povući najveći dio raspoloživih
sredstava. Do kašnjenja dolazi i zbog očite neefikasnosti
Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta.
Umjesto da se vrši pritisak na ljude koji marljivo i savjesno
rade na izradi novih kurikuluma, odgovorni bi trebali poduzeti
mjere koje bi omogućile brže i djelotvornije provođenje svih
ciljeva i mjera Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije. O
tome ovisi budućnost naše djece i budućnost Hrvatske. Nemojmo
dopustiti da osobne ambicije i interesi uskih skupina nadvladaju
nacionalni interes.