Školska knjižničarka Draženka Stančić,
žena koja je nagrađivana za svoj rad i koja je radila na reformi
obrazovanja u skupini za izradu kurikuluma međupredmetne teme
Uporaba Informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT),
opisala je svoje razočaranje za
Varaždinski.hr
nakon što je jučer neslavno
propala kurikularna reforma.
Piše kako je kao jedna od školskih knjižničara nezadovoljnih
odnosom stručnih javnosti prema školskim knjižničarima i njihovim
knjižnicama pomislila je kako je idealna prilika da školski
knjižničari prestanu razgovarati međusobno o problemima koji ih
tište, nedovoljnoj zastupljenosti u obrazovnim dokumentima,
izostanku financiranja nabave knjižnične građe. Prenosimo vam
ostatak njenog teksta.
Početak uzbudljive avanture
U planiranju svojih aktivnosti uvijek polazim od učeničkog
zadovoljstva. Iza sebe imam i nagrade za svoj rad i to mi je
također dalo razlog da se pripremim za javljanje, jer se činilo
da bi ova reforma mogla biti odlična ideja stavljanjem učenika u
središte procesa učenja i poučavanja.
Drugi važan dan bio je kada su uslijedili javni pozivi za rad
u stručnim radnim skupinama. Poslala sam dokumentaciju za dvije
skupine u kojima sam mogla zamisliti prostor za rad školskih
knjižničara. Nakon toga ušla sam u skupinu za izradu kurikuluma
međupredmetne teme Uporaba IKT-a.
Važan dan CKR-a bio je i kada smo se svi okupili u Kampusu na
Borongaju, ogledavajući se jedni na druge s pitanjem tko su ti
jednako tako ambiciozni ljudi koji se usuđuju mijenjati obrazovni
sistem, ima li još koga poznatog među njima? Odlična uzbudljiva
atmosfera, kao kad se ukrcavate na neko avanturističko
putovanje.
Možete se smijati tome, ali...
Rad u skupini posebno je iskustvo, pun pozitivne suradničke
energije, vjere da gradimo bolje sutra za naše učenike, naše
kolege učitelje, našu Domovinu.
Možete se smijati tome, kao što to vjerojatno čine svi oni
koji se svojski trude zaustaviti reformu, no mi dolazimo iz
struke koja je zapravo poziv, koja uvijek želi bolje i više za
one kojima je posvećena.
Pročitale smo hrpe nacionalnih kurikuluma, svaka nekoliko, i
u zajedničkom dokumentu na Google-disku bilježile zanimljive
činjenice iz njih koje bi nam mogle koristiti u izradi našeg. Uz
nacionalne kurikulume čitale smo i kurikulume IKT-a zemalja koje
ih imaju, sa sličnom procedurom bilježenja zanimljivosti.
Potom smo se raspisale u zajedničkom dokumentu slijedeći
upute metodološkog priručnika, unoseći u dokument i puno svojih
znanja i iskustava. Pisale bismo dijelove teksta, ovisno o tome
kako smo se po vlastitom nahođenju podijelile. Kad bi koji dio
teksta bio završen, komentirale smo taj dio jedne drugima. Ako su
bila četiri komentara za neku promjenu, taj smo dio mijenjale,
imajući uvijek na umu učenike i da se učitelje ne opterećuje
dodatnom administracijom.
Tako složan i predan rad činio se nestvarnim
Na kraćim online sastancima usuglašavani su komentari i
dijeljeni zadaci, na duljim sastancima uživo rješavane su jače
nedoumice.
Tako složan i predan rad činio se nestvarnim. Biti uvijek
ispred rokova činilo nas je ponosnima. Kroz koordinacijski proces
uskladili smo se s drugim dokumentima, tada je zapravo dokument
prošao prvu ocjenu. U konzultacijskom procesu stručnjaci koje smo
same predložile, i iz našeg i iz visokoškolskog procesa, dali su
nam kvalitetne primjedbe, koje smo većim dijelom uvažile.
Nikada nitko nad nama nije vršio ikakav pritisak, zdrav razum
vodio nas je kod izmjena. Neke su moje ideje prošle, neke nisu, a
isto je bilo i s prijedlozima kolegica. Činilo me ponosnom raditi
s ostalim članicama skupine, redom poznatim stručnjakinjama za
temu.
Dani koji su nosili košmar
I onda je uslijedio dan kada smo uživo u Berislavićevoj, u
uredu za reformu, uređivale kurikulum zadnji puta pred stručnu
raspravu. Usred posla zatekla nas je poruka kolegice, koja je
bila službeno odsutna, da se reforma ukida. Zbunjeni međusobni
pogledi i suze koje teku niz obraze.
Što sad? Nastavljamo. Ostalo je na kraju sastanka još par
zadataka koje smo podijelile za odraditi kod kuće, no došao je
Boris i pitao jesmo li gotove? Generalno da, ima još par stvari
za urediti. Na pitanje bi li se dokument mogao objaviti u radnoj
verziji, skinule smo kapute i iz torbe bez riječi izvadile
računala i prihvatile se posla.
Od tada su slijedili dani koji su nosili košmar. Reforma ide,
pa ne ide, pa ide, pa ne ide. I tako unedogled. Osjećali smo da
nije dobro. Te treba podrška od ovog, pa od onog, te hoće li ERS
dobiti ovlasti da organizira planiranu raspravu, te hoće li
raspolagati sredstvima za odlazak SRS-a na teren na prezentiranje
dokumenata, te hoćemo li previše novaca za reformu potrošiti
odlascima, je li kome od nas sjeo novac na račun... Bile su neke
od brige članova SRS-ova.
Tko kritizira Jokića, krivo radi
Sva sreća da mi je uplaćen novac od nekog osiguranja, pa
nisam brinula kao kolege koji su morali u minus ili su ih
financirali supružnici. Desetak odlazaka po cijeloj Hrvatskoj o
vlastitom trošku ima svoju cijenu, a tako je bilo sa svima nama.
Treba dodati i činjenicu da nisu povučeni novci za edukaciju
učitelja u sljedećoj fazi reforme.
I onda još povrh svega - apsolutno nepoznavanje strukture i
podjele odgovornosti unutar CKR-a ili namjerni spin saborskog
odbora.
Cijelo to vrijeme nas je hrabrio Borisov vedar i samouvjeren
duh kojim je zračio kad smo razgovarali s njime uživo u uredu ili
iz njegovih mailova. Želim da svatko od vas ima šefa poput
njega.
U Berislavićevoj je on uvijek bio jedan od nas, kuhao je i
donosio nam kavu, čaj, grickalice. Znao je da su naše znanje i
iskustvo ono što će donijeti reformu i to je cijenio. Svatko tko
njega kritizira, zapravo radi krivo, jer smo mi iz SRS-a radili
na dokumentima.
Nužno je mijenjati mentalni sklop
Kao što smo rekli u objavi za medije, posao koji smo obavili
nije savršen, ali jedini je način da ga se korigira po spomenutim
principima stručnosti, demokratičnosti i transparentnosti, a
nikako ishitrenim i nepromišljenim političkim odlukama.
Konačno, ovo je trebala biti tek prva faza reforme, pred nama
je bilo isplanirano 15 godina promjena, dovoljno da se svi
prilagodimo. Nema te reforme koja će Hrvatsku izvući iz situacije
u kojoj se nalazi, ako joj ne prethodi reforma odgoja i
obrazovanja.
Potrebno je mijenjati mentalne sklopove koji nikako da se
maknu iz prošlosti, djecu je potrebno poučiti kritičkom
promišljanju informacija, poduzetnosti, gubitku straha od
neuspjeha, kreativnosti... Možda je to problem? A da ga se gleda
kao izazov?
S grčem u želucu sam ovih dana dolazila na posao. ERS je
odustao i razlog je argumentiran i razumijem ga. Poklonila sam
viziji boljeg obrazovanja i boljitka domovine devet i pol mjeseci
svojeg života, naučila metodologiju izrade kurikularnih
dokumenata, u zapećak stavila izradu završnog rada
poslijediplomskog studija, svoju privatnu stvar čije odlaganje
ima i svoju financijsku cijenu.
Kurikulum ide u gerilu
Ako reforma stane, napisani kurikulum Uporabe IKT-a ide s
članicama naše skupine u gerilu, radit ćemo prema njemu onako
kako smo ga i zamislile kroz inovativne metode. Posebni kurikulum
školskih knjižnica koji je također bio planiran za izradu u
sljedećoj etapi reforme još jednom će ostati nedosanjani san
najmlađe, najeduciranije i nedovoljno iskorištene struke u
osnovnom i srednjoškolskom obrazovanju.
Rekao mi je jedan rođak jednom da zaboravim politiku i radim
ono u čemu sam dobra – svoju struku. Poslušala sam ga i evo me
ovdje, gdje me je politika pljusnula po glavi i poslala natrag u
kut moje knjižnice.