Na
portalu
Zagreb - Dublin
u ponedjeljak je objavljen
tekst u kojem se uspoređuje školski sustav Hrvatske i Irske, sve
češće destinacije mladih iseljenika Lijepe naše.
Autorica ističe kako je obrazovanje ključna stvar u izgrađivanju
samopouzdanja, zbog čega je razlika između naroda istočne i
ostatka Europe, u usporedbi sa znanjem i kvalifikacijama -
izrazito neproporcionalna.
Tekst je nazvan '
(Ne)uništeno
samopouzdanje
' i ilustriran je usporedbom
ispravljenog testa hrvatskog jezika jednog našeg prvašića i
natpisa na vratima učionice u jednoj školi u Dublinu.
FOTO:
Zagreb - Dublin
Tekst prenosimo u cijelosti:
Irce krasi nevjerojatno samopouzdanje.
Kada sam prvi puta uočila nevjerojatno samopouzdanje kod
mlađe kolegice, mislila sam da je to stvar izvanredne podloge u
znanju u kombinaciji s karakterom. Kada sam počela isto
samopouzdanje primjećivati kod većine Iraca, počela sam se pitati
u čemu je stvar.
Naime, iako neke kolegice doista imaju izvanredno znanje i
podlogu za samouvjerenost, većina ih ima polovično ili čak vrlo
loše znanje, no nastup – fascinantan – sve zna, sve može,
sve je probala raditi, a onda kada treba odgovoriti na konkretno
pitanje ili riješiti konretni problem – doslovno nema pojma.
U Irskoj je vrlo često da računovođe rade samo jedan dio
posla (recimo samo ulazne ili samo izlazne račune, samo izvode
ili samo plaće). Propisi se ne mijenjaju, vrlo su jednostavni,
sve se može pročitati online. Bez obzira na sve jednostavnosti,
znanje im nije na vrhuskoj razini, pogotovo ne u odnosu na
samopouzdanje.
Istovremeno hrvatske računovođe uvijek moraju znati sve te
dijelove računovodstva i uvijek imaju jako dobro znanje. U
svakom slučaju bolje nego većina Iraca.
No hrvatske računovođe, naviknute na stalno kažnjavanje,
na stalno mijenjanje propisa i traženje dlaka u jajetu, imaju
potpuno uništeno samopouzdanje i stalno se boje da će nešto krivo
napraviti. Vrlo slična situacija je i sa pripadnicima ostalih
“istočnih” zemalja. Ogromno znanje praćeno strahom i
nesigurnošću.
Okružena sam računovođama po cijele dane, a osim toga, u
firmi u kojoj radim zapošljavala sam nove ljude pa sam bila
na brojnim razgovorima za posao . Svi “istočni” kandidati su
imali ogromno znanje i jednako tako velik strah od
toga da neće znati napraviti posao točno.
Istovremeno, Irci se uopće ne boje da će nešto krivo
napraviti jer čak i ako naprave, neće se ništa dramatično desiti
– popraviti će i to će biti to, neće biti ni kazni ni drame. Bez
razmišljanja će reći da su spremni sve napraviti iako nemaju
pojma šta ih čeka.
Pitala sam se – kako je došlo do toga?
Ako se vratimo na nekoliko tekstova o školama u
stvari je vrlo lako povezati kako i kada je počelo sa
uništavanjem tj. podizanjem samopouzdanja:
Ovdje se u školama jako pazi na emocionalni razvoj, jako se
pazi na odnos prema djeci. Na testovima nema trik pitanja – ono
što se uči na nastavi, to se ispituje na testovima. Kakav god
rezultat testa bio, djeci se naglašava upravo pozitivna strana
rezultata: bravo, napisao si čak 50% testa! Ne kažu – to je jako
loše, pola testa si napisao krivo. Na kraju godine ako ne
postignu fenomenalne rezultate, neće pasti razred, neće im se
desiti da se ne mogu upisati u srednju školu. Savjetovati će ih
se da se razvijaju u onim predmetima koji ih zanimaju. Ako nisu
dobri u nekom predmetu, jednostavno ga neće morati učiti, ne
dovode ih u situaciju da godinama uče predmete koje mrze.
Učiteljica neće polovici prvašića dati jedinice iz
testa, jer zna da time neće ništa korisno postići osim im
uništiti samopouzdanje.
Šta se dešava ako godinama tjeramo djecu da uče predmete koji
im ne idu, koje mrze ili koji ih ne zanimaju i zbog toga ih
kažnjavamo lošim ocjenama? Osim što te predmete ionako ne nauče,
godinama smo djecu učili da su loši, da su
neuspješni: godinama im polako ali sigurno uništavamo
samopouzdanje.
Ovdje, svako dijete hvali se upravo za onaj segment u kojem
je uspio i potiče ga se da se razvija u tom segmentu, ne kudi ga
se zbog nečega što je napravilo loše.
Ne moram govoriti kako je u Hr jer pretpostavljam da svi
znate, no stalno se traži što je krivo i traže se razlozi za
omalovažavanje. Kad samo pogledam koliko je naša gramatika
komplicirana, čini mi se da je takva izmišljena samo zato kako bi
oni koji znaju gramatiku mogli omalovažavati “one polupismene
budale” koji ne znaju č ili ć ili da se imenice na -ski –
ški – ili -čki pišu malim slovom? Koja budala je uopće smislila
to pravilo i čemu? Osim da se može reći kako je onaj tko to nije
usvojio nepismena budala. Vjerujem da taj dio ne moram
uspoređivati s engleskim (da, oni bi napisali veliko slovo
“Engleskim”, na kraju krajeva, zašto ne?)
Pozitivna motivacija stvara kreativne, sretne i uspješne
ljude. Negativna motivacija uništava sve.
Nakon što godinama djecu učimo kako nikad ne mogu biti
dovoljno dobri, ta djeca odrastu, počnu raditi tada ponovo
prolaze iste filmove (pogotovo u računovodstvu) nikad ne mogu
biti dovoljno dobri, uvijek je nešto krivo, uvijek je nekakav
zakon koji je izmišljen prije pet minuta ili loše napisan, razlog
za kaznu i za smak svijeta.
Naviknuti stalno tražiti greške jedni drugima, stalno
ukazivati na ono što ne valja kod drugih, dobili smo naciju
nesigurnih, iskompleksiranih i nesretnih ljudi koji uopće ne
primjećuju u koliko lošoj atmosferi žive. Imamo naciju
ljudi koji jedva čekaju da susjedu krepa krava ili da
kolegi podmetnu nogu. Naciju koja ne može shvatiti da se
negdje lijepo živi, čiji ljudi smatraju da su priče iz Irske
neistinita propaganda.
Naravno da nam se iz perspektive svakodnevnog širenja stresa,
negativnosti i mržnje, Irci čine kao nacija napušenih ljudi. Ma
nisu napušeni, samo nisu izluđeni stalnim kritikama, dramama i
strahovima.
Doista ne mora biti tako, postoje nacije koje znaju živjeti
sretno.
Postoje zemlje u kojima ljudi nisu zli jedni prema
drugima.