
Je li ostvarivanje akademskog uspjeha važnije od stvaranja dobrih odnosa nastavnika i djece?

Međunarodni je dan prava djeteta, ali i 15. obljetnica Pravobranitelja za djecu u Hrvatskoj, a tom prigodom javnosti su predstavljeni rezultati najnovijeg istraživanja 'Participacija djece u sustavu odgoja i obrazovanja', koje je Ured pravobraniteljice za djecu proveo u suradnji sa stručnjacima s Edukacijsko-rehabilitacijskog i Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Provjerili smo koliko Hrvati brinu o djeci: Nedavni slučajevi pokazuju poraznu realnost
Škola je važno okruženje za rast i razvoj svakog djeteta, u kojem
ono provodi znatan dio vremena te kroz učenje, igru i druženje
izgrađuje svoju socijalnu mrežu i sebe kao pojedinca, a ujedno je
i ključno mjesto na kojem se uči, promovira i ostvaruje dječja
prava. Istraživanje 'Participacija djece u sustavu odgoja i
obrazovanja' potvrdilo je važnost aktivnog uključivanja djece u
teme i rasprave koje se tiču njihovih života, međutim, sadašnji
način rada i života u školama ne potiče suštinsku participaciju
djece u odlučivanju o relevantnim temama.
Trebaju li mladi dobiti biračko pravo sa 16 godina? Odgovorni građani ili 'nove ovce'?
Djeca moć za odlučivanje i dalje jasno vide kao domenu odraslih: odrasli biraju one koji se dobro ponašaju - odlučuju tko će participirati i odobravaju ideje i prijedloge djece - odlučuju o sadržaju sudjelovanja). Drugim riječima, participacija većine (djece) u školi pod velikim je utjecajem manjine (odraslih) koji je gotovo potpuno uvjetuju i formiraju (kroz odnose i resurse), pokazuje istraživanje.Nastavnici i stručni suradnici upozoravaju i na nepovoljniji položaj škola u ruralnim sredinama te položaj strukovnih škola. Djeca često navode da u školi nemaju zadovoljene neke osnovne uvjete, poput toplog obroka, ali i tople vode i toaletnog papira te upozoravaju i na neka zabrinjavajuća kršenja prava djece kroz grubo ponašanje nekih nastavnika.
Jedinstveno je mišljenje svih sudionika u istraživanju da djeca i
odrasli u školi nisu i ne mogu biti ravnopravni. Djeca odraslima
pripisuju više znanja, više iskustva, više moći, veće percipirane
vrijednosti mišljenja pa i više prava, a ono što jako žele jest
više uvažavanja, ravnopravnosti i pravednosti u odnosu s
odraslima. Upravo to bi ih potaknulo na veće sudjelovanje u školi
gdje im je važno da se osjećaju sigurno i da ih ne bude strah
iznijeti svoje mišljenje, a pritom im je podrška odraslih važnija
od podrške vršnjaka.





















