U ZRAČNOJ BORBI /

Prvi put u povijesti oboren Rafale kakav ima i Hrvatska: Je li to kraj ere vojnih aviona?

U Kašmiru je prvi put u borbi srušen francuski avion Rafale Isti onaj koji je kupila i Hrvatska, ne jedan nego cijelu eskadrilu od 12 komada. Dionice francuskog proizvođača odmah su pale, i opet su krenule rasprave - stiže li kraj ere skupih borbenih zrakoplova, je li doba dronova već stiglo...

VOYO logo
VOYO logo

Indijski borbeni avioni, među njima i Rafali nakon treninga se nisu dobro proveli. Nakon bliskog susreta s pakistanskim letjelicama najmanje jedan od njih više ne leti. Prvi put u povijesti francuski Rafale srušen je borbi.

"Nije to ništa čudno, svaki avion može biti srušen. Nema razloga da Rafal ne bude", kazao je umirovljeni vojni pilot Ivan Selak.

Skupi francuski avion srušio je tri puta jeftiniji kineski "Snažni zmaj", J-10 lovac kojeg su Kinezi razvili uz pomoć Izraelaca. Pakistanci su metu oborili u zračnoj borbi i to duboko u zračnom prostoru Indije.

"To znači na nekih 150 kilometara. Očito da se radi o dobro obučenim pilotima, o dobrim radarskim sustavima koji su uočili ciljeve", objašnjava Slavko Barić, zamjenik načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske .

Što nama koristi tih 12 Rafalea?

Nakon zračnog dvoboja dionice kineskog proizvođača rasle su 40%, dok su Dassaultove pale. Rušenje skupog stroja otkrilo je staru istinu - napredni avioni nisu neuništivi, a ubrzo će postati i zamjenjivi. Puno se toga promijenilo od vremena kada su nebom vladali ovi prastari Migovi. Avioni su danas neusporedivo sofisticiraniji, a pilote uskoro čeka borba protiv bespilotnih letjelica kojima vlada umjetna inteligencija.

Da je Hrvatska umjesto milijardu eura plaćene eskadrile Rafala koja je upravo kompletirana možda trebala ići u smjeru dronova prije 3 godine upozorio je Vrhovni zapovjednik.

"Što nama koristi tih 12 Rafalea, sa vrlo malo opreme i vrlo malo raketa? Vidite koliko avioni traju u ovom ratu, ako nisu najbolji. Traju, k topli su kaj burek, dakle kratko. Nije li nam trebalo umjesto toga sto bespilotnih letjelica?", govorio je Zoran Milanović, 1. svibnja 2022. godine.

I Elon Musk smatra da su bespilotne letjelice budućnost ratovanja i da će zamijeniti avione čije je održavanje skupo i kojima upravljaju piloti koji se dugo obučavaju. I rat u Ukrajini pokazao je da su od naprednih zapadnih lovaca - obrani zemlje više pomogli domaći dronovi kojih Ukrajinci sada proizvode čak 2 milijuna godišnje. .

"Dronovi koji su puno jeftiniji, puno lakši za rukovati. Jedan avion košta oko 100 do 150 milijuna, ne znam, a jedan dron je toliko jeftin da je to neusporedivo. I ne gubite čovjeka", smatra bivši ministar obrane Ante Kotromanović.

" Čini mi se da je budućnost ratovanja u besposadnim letjelicama, posebno dronovima, velikom broju dronova, relativno jeftinih", ističe Selak.

Hrvatska vojska treba dronove

Razvoj takvih letjelica prilika je i za Hrvatsku. Na Fakultetu strojarstva i brodogradnje kreću u suradnju s domaćom obrambenom industrijom. Svjesni da je budućnost ratovanja vezana za umjetnu inteligenciju koja može ono što čovjek - ne.

" Količina informacija koja se koristi danas u ratovanju je toliko velika da se ne može očekivati da ju ljudi da procesiraju, tu će se svakako koristiti umjetna inteligencija", smatra Marko Katić, prodekan Fakulteta Strojarstva i brodogradnje u Zagrebu .

"Umjetna inteligencija će poslužiti u onom smislu da uveže određene radarske sustave, da poboljša i ubrza rad i dostavu informacija", dodaje Barić.

Za bivšeg ministra obrane dvojbe nema, Hrvatska vojska treba dronove, ali i novi rod vojske specijaliziran za upravljanje bespilotnim letjelicama…

"Definitivno moramo ići prema tome da se što više opremimo s različitim tipovima dronova na svim razinama", naglašava Kotromanović.

Doba bespilotnih letjelica i umjetne inteligencije je počelo. Napredni Rafali i drugi vrhunski avioni sigurno nisu prošlosti - ali u budućnosti glavni protivnik neće im biti drugi avioni - već rojevi dronova.

VOYO logo
Pročitaj i ovo
VOYO logo
VOYO logo
Regionalni portali