
Brigadir Pleša otkrio hoće li Rafalei biti operativni do kraja godine

U MORH-u i Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu tvrde da će do kraja godine piloti biti spremni, a Rafalei u potpunosti spremni.
Jesu li zaista spremni i što Rafalei znače za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, istražila je RTL-ova reporterka Katarina Brečić u razgovoru s brigadirom Mariom Plešom, načelnikom Odjela za operativu HRZ-a.
Hoće li Mađari i Talijani i dalje provoditi air policy iduće godine ili će hrvatski piloti preuzeti tu dužnost?
Hrvatski piloti i hrvatski Rafalei već danas čuvaju hrvatski zračni prostor. Air policy kao služba predviđena je programom tako da ćemo do kraja godine mi u potpunosti preuzeti dežurstva. Kada govorimo o potpori država članica – zato i jesmo članica Saveza – uobičajeno je da tijekom tranzicijskog razdoblja, kada postoje veliki zahtjevi za obukom pilota, države članice pružaju potporu svojim sredstvima i primjerima. To nije ništa neuobičajeno.
Tijekom zrakoplovnih dana mogli smo vidjeti prezentaciju Gripena s mađarske strane i prezentaciju Eurofightera s talijanske strane, koji pružaju upravo takvu ispomoć tijekom ovog perioda.
Koliko je zahtjevna obuka pilota? Što sve moraju proći?
Obuka pilota izuzetno je zahtjevna i jedna je od najskupljih obuka. No, ne radi se samo o pilotima – riječ je i o obuci tehničkog kadra. Na početku procesa naši su tehničari bili na obuci u Francuskoj. Obuka se sastojala od teorijskog i praktičnog dijela, a odvijala se pod mentorstvom francuskih partnera.
Piloti su otprilike godinu dana prolazili kroz dvije vrste obuke. Prva skupina bili su iskusni piloti s MIG-ova koji su radili tranziciju – njihova obuka išla je nešto brže. Danas su oni nastavnici i nastavljaju obučavati naše mlađe pilote. Mladi piloti najprije su prošli prijelaznu obuku na francuskom avionu PC-21, potom su se vratili u Hrvatsku, napravili tehničku učionicu u Francuskoj, imali određeni broj sati na simulatoru, i sada nastavljaju obuku u Hrvatskoj, na Rafaleima, uz naše instruktore.
Koje su karakteristike Rafalea?
Rafale pripada generaciji 4+. Riječ je o dvomotornom zrakoplovu, djelomično stealth (nevidljivom) dizajnu. Ima izuzetno veliku nosivost – ukupno 14 podvesnih točaka. Hrvatska je nabavila standard C3R, prilagođen za različite vrste raketnog naoružanja: zrak-zrak, zrak-zemlja i zrak-brod sustave.
Opremljen je sustavom samozaštite s elektroničkim djelovanjem, izviđačkom i senzorskom opremom, koja je integrirana u jedinstveni sustav. To Rafale čini izuzetno otpornim i učinkovitim na bojištu.





















