Sljemenska žičara bi nakon nekoliko odgoda napokon trebala
početi s radom u studenome, čime bi napokon
stigao kraj megaprojektu vrijednom između 550 i 650
milijuna kuna. I upravo je ta brojka ono što upada u oči...
RTL-ova Potraga je krajem prošle godine otkrila
da kad se prvi put prije dvije godine počelo govoriti o gradnji
žičare spominjala se svota od 142 milijuna kuna.
Pa je do 2019. došla do 560 milijuna. Ove je pak godine u
proračunu osigurano za žičaru 29 milijuna, a već je potrošeno 107
milijuna. S krajem godine ponovno je ušla u kredit. Oporba
tvrdi da će sve u konačnici koštati minimalno 650 milijuna kuna.
Također, spominje se i
cijena povratne karte od 50
kuna
za domaće i stotinu kuna za strance, odnosno,
turiste.
U dokumentu koji su iz Grada poslali
Potrazi se objašnjava
zašto je došlo
do povećanja cijene projekta. Objasnili su da je cijena od
početka postupka javne nabave, narasla za desetke milijuna kuna
zbog "povećanja cijena građevinskih radova, rasta cijena željeza,
ali i zbog smanjenja konkurencije uslijed sloma većine
gradevinskih tvrtki".
Planirano je da radovi budu dovršeni dogodine, 31. svibnja, na
Dan Grada Zagreba. Jer, dan kasnije je gradonačelnik
Milan Bandić "proslavio" 20 godina na čelu
metropole. No, koronakriza je sve usporila i odgodila.
Ali, prvotni plan je ostao, žičara će imati 84
gondole, do 5017 metara udaljenog vrha će voziti 16 i pol minuta,
u jednom satu prevozit će do 1500 putnika. Izniman projekt, u
svakom slučaju, no cijena je ono što upada u oko. Jer, ako
uistinu sve skupa bude koštalo koliko se nagađa, čak i s cijenom
od stotinu kuna, trebalo bi prodati 6,5 milijuna karata da se
žičara isplati.
Procijenite sami
Samo taj podatak govori puno, no usporedbe s najvećim i
najluksuznijim žičarama na svijetu govore još
i više o tome je li oko 650 milijuna kuna previše ili nije.
Žičara Matterhorn u Švicarskoj ide do
visine od 3883 metra, najmodernija je na svijetu u ovom trenutku,
izgrađena za 600 dana te završena 2018. i bez greške radi na
temperaturi od minus 30. Koštala je oko 340 milijuna kuna.
Emirates
Air Line u Londonu napravljena je za potrebe Olimpijskih
igara i tretirana kao najskuplja na svijetu jer 1100 metara
dužine porezni obveznici platili su oko 650 milijuna kuna. Upravo
onoliko koliko bi mogla u konačnici koštati sljemenska žičara.
Nećemo cjepidlačiti oko razlike u cijeni zemljišta na Medvednici
i u Londonu, kao ni o cijeni rada u najvećoj europskoj metropoli
i u Zagrebu. Ali dodat ćemo da je cijena vožnje oko 30 kuna, što
je za britanski standard zanemariva cijena.
Američka
Peak 2 Peak Gondola
Whistler (British Columbia) duljine je 3003
metra, izgrađena je 2008., s mjesec dana kašnjenja, što je
izazvalo kritike. Prevozi do 4100 putnika u jednom satu. Koštala
je oko 330 milijuna kuna.
Najduža
žičara u Kini Tianmen Shan vozi do vrha Tianmen
planine za 28 minuta, a treba prijeći 7455 metara duljine.
Koštala je oko 202 milijuna kuna i izgrađena je 2014. Prevozi do
tisuću osoba u jednom satu.
Mi
Teleferico u Boliviji (La Paz) najduža je žičara na
svijetu, ali i najskuplja. Tih 33,8 kilometara u sat vremena
prelazi do 18.000 putnika, ima deset postaja, a prvi dio izgrađen
je 2014. U tijeku su radovi na drugom dijelu, nakon čega će
ukupno žičara brojati 36 postaja. Ukupna cijena iznosit će 4,7
milijardi kuna, od čega je 1,5 milijarda bila potrebna za prvu
fazu projekta i 3,2 milijarde za drugu fazu.
Luksuzni
Vanoise Express u Francuskoj, koji povezuje La
Plagne i Les Arcs završen je u prosincu 2003., duljine je 1800
metara i cijeli projekt koštao je 112 milijuna kuna. Riječ je o
nekonvencionalnoj žičari jer u dvostruko vozilo stane do 200
putnika odjednom.
Stanserhorn
Cabrio u Švicarskoj žičara je duljine 2320 metara,
prevozi do 465 putnika u jednom satu, nudi očaravajuć pogled pa
je samim time europska, ali i svjetska atrakcija. Izgrađena je
2012., na mjestu stare žičare iz 1891. Projekt je koštao 196
milijuna kuna, ali već do kraja 2012. kroz kupnju ulaznica
zarađeno je 49 milijuna kuna, što znači da se žičara već do 2015.
potpuno isplatila.
SkyWay
Mont Blanc u Italiji žičara duga je 2166 metara,
izgrađena je 2015. i u jednoj kabini preveze 80 putnika. Riječ je
o luksuznom prijevoznom sredstvu te općenito infrastrukturi koja
stoji iza projekta. Zato je koštala 826 milijuna kuna.
Seilbahn
Zugspitze žičara u Njemačkoj duga je 4467 metara i
posebna po tome što ima najdulji slobodni dio, bez tornjeva, na
svijetu. Riječ je o duljini od 3213 metra i za izvesti tako nešto
trebala je najnaprednija tehnologija. U jednom satu može prevesti
do 1160 putnika. Žičara se gradila dvije godine, završena je
2017. i koštala je 375,5 milijuna kuna.