JESTE LI ZNALI? /

Članovi posade zrakoplova koriste tajne kodove: Ove izraze ne želite čuti tijekom leta

Diskretna komunikacija članovima posade pomaže da održe red, sigurnost i mir tijekom leta

VOYO logo
VOYO logo

Tijekom komercijalnih letova, članovi posade koriste posebne šifre kako bi među sobom komunicirali o hitnim ili osjetljivim situacijama, a da pritom ne uznemire putnike. Korištenje kodnih izraza dio je standardnog postupanja u zrakoplovstvu. Njima se omogućuje učinkovito rješavanje situacija bez stvaranja dodatnog pritiska među putnicima, a posade zrakoplova obučene su za postupanje u nizu mogućih scenarija i upravo ovakva diskretna komunikacija pomaže im da održe red, sigurnost i mirnu atmosferu tijekom leta. U nastavku donosimo koje su to šifre koje koristi kabinsko osoblje i kada ih koriste.

Ozbiljna situacija

Ozbiljniju situaciju označava šifra ''Squawk 7500'', koju pilot upisuje u transponder. Time se automatski šalje signal kontrolorima leta da je avion možda otet ili da postoji sigurnosna prijetnja. U govoru posade može se čuti i izraz ''Hotel'', koji ima isto značenje.

Ove šifre ne izgovaraju se glasno pred putnicima, već se koriste u internoj komunikaciji ili sustavima za prijenos podataka.

Izgubljeno dijete

Ako se izgubi dijete ili se sumnja na otmicu unutar zrakoplova, koristi se šifra ''Code Adam''. Tada svi članovi posade započinju potragu unutar aviona kako bi što prije utvrdili gdje se dijete nalazi.

Ova šifra dobila je ime prema američkom zakonu koji je donesen nakon nestanka dječaka Adama Walsha.

Tehničke poteškoće

U slučaju tehničkih poteškoća, ali bez neposredne opasnosti za let, koristi se izraz ''Pan-Pan''. To može značiti kvar na opremi, blaži mehanički problem ili hitnu medicinsku situaciju.

Za razliku od izraza ''Mayday'', koji označava ozbiljnu i neposrednu opasnost, ''Pan-Pan'' služi za najavu potrebe za pomoć, ali bez trenutne prijetnje sigurnosti leta.

Manji zdravstveni problemi

Manje hitne, ali i dalje važne situacije označene su šifrom ''Code Yellow'', koja upućuje na to da se putnik ne osjeća dobro.

Najčešće to bude zbog mučnine, vrtoglavice ili slabosti.

Neprikladno ponašanje putnika

U slučajevima kada se putnici neprikladno ponašaju, koriste se i neformalne šifre. Izraz ''Mermaid'' označava osobu koja se namjerno ispružila preko više sjedala kako bi onemogućila druge putnike da sjednu u isti red.

Iako se ne radi o ozbiljnom sigurnosnom pitanju, posada koristi ovu riječ kako bi interno ukazala na nepristojno ponašanje.

VIP

Šifra ''VIP'' također ima posebno značenje.

Umjesto uobičajenog značenja ''vrlo važna osoba'' (Very important person - VIP) u ovom kontekstu označava ''Very Irritating Passenger'' (VIP) – putnika koji otežava rad posade, ne surađuje ili se ponaša ometajuće prema ostalima, piše LADbible.

POGLEDAJTE GALERIJU

POGLEDAJTE OVAJ VIDEO: Prvi helikopter hitne sretno sletio na rekonstruirani helidrom KBC-a Split: Posada otkrila dojmove

VOYO logo
Pročitaj i ovo
VOYO logo
VOYO logo
Regionalni portali