SIGURNOST NA PRVOM MJESTU /

Biciklom i električnim romobilom: Kako sigurno i po pravilima stići na odredište

Donosimo sveobuhvatan pregled ključnih pravila za vozače električnih romobila i bicikliste u Hrvatskoj

VOYO logo
VOYO logo

Urbana mobilnost doživljava transformaciju. Bicikli i električni romobili postaju sveprisutni na našim ulicama, nudeći brz, ekološki prihvatljiv i praktičan način za izbjegavanje gradskih gužvi. No, s porastom njihove popularnosti, raste i potreba za poznavanjem te poštivanjem prometnih pravila kako bi se osigurala sigurnost svih sudionika u prometu.

Prije nego što zaronimo u specifičnosti za svako prijevozno sredstvo, važno je podsjetiti na univerzalna pravila. Poštivanje prometnih znakova i semafora temelj je sigurnosti – oni postoje s razlogom i vrijede za sve. Prilagodba brzine uvjetima na cesti, posebice ako je skliska ili oštećena, ključna je za izbjegavanje nesreća. Uvijek budite svjesni svoje okoline – pješaka, drugih vozila i potencijalnih opasnosti. Vožnja pod utjecajem alkohola ili droga strogo je zabranjena i opasna. Konačno, redovito održavanje vašeg bicikla ili romobila, provjera kočnica, guma i svjetala, može spriječiti mnoge neugodne situacije.

Električni romobili: Pravila za novu eru mobilnosti

Električni romobili su od srpnja 2022. godine i službeno svrstani u kategoriju "osobnih prijevoznih sredstava" Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, što je donijelo niz konkretnih pravila i obveza. Procjenjuje se da ih na hrvatskim cestama ima preko 20.000, a brojka neprestano raste.

Tko smije voziti i kakav romobil?

Minimalna dob za upravljanje električnim romobilom je 14 godina. Zakon definira osobno prijevozno sredstvo kao vozilo bez sjedećeg mjesta, čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h. Romobili koji premašuju ove specifikacije moraju proći postupak homologacije i biti registrirani.

Gdje se voziti električnim romobilom?

Vozači električnih romobila dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja. Ukoliko biciklistička staza ili traka ne postoje, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka (nogostupima) te zonama smirenog prometa, ali uz uvjet da ne ugrožavaju druge sudionike u prometu i da se na nogostupu kreću brzinom koja nije veća od brzine hoda pješaka (otprilike 5 km/h). Iznimno, ako nema ni ovih površina, mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta gdje je brzina ograničena na 50 km/h ili manje, i gdje je to dopušteno prometnim znakom, krećući se što bliže desnom rubu kolnika. Vožnja autocestom, brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih vozila strogo je zabranjena. Kazna za vožnju po nedozvoljenim površinama iznosi oko €60.

Obavezna oprema i vidljivost

Zaštitna kaciga je obavezna za sve vozače električnih romobila, neovisno o dobi. Kazna za nenošenje kacige iznosi €30. Noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti, vozači moraju biti označeni reflektirajućim prslukom, reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom (kazna €30). Također, od prvog sumraka do potpunog svanuća te danju u slučaju smanjene vidljivosti, romobil mora imati upaljeno bijelo svjetlo sprijeda i crveno svjetlo straga (kazna €60).

Pravila ponašanja i kazne

Na električnom romobilu smije se prevoziti samo osoba koja njime upravlja. Korištenje slušalica u ili na oba uha, koje umanjuju mogućnost reagiranja, zabranjeno je i kažnjivo s €30. Isti iznos kazne predviđen je i za skidanje obje ruke s upravljača istovremeno, pridržavanje za drugo vozilo, te prijevoz, vuču ili guranje predmeta koji ometaju upravljanje. Ako se više vozača kreće u skupini, dužni su se kretati jedan iza drugoga (kazna €60). Parkiranje romobila dozvoljeno je samo na za to posebno uređenim i označenim mjestima; ostavljanje bez nadzora na prometnim površinama kažnjava se sa €130. Najveća kazna, do €130 (ranije 1.000 kuna), predviđena je za prekoračenje propisane brzine.

Biciklisti u prometu: Sigurnost na dva kotača

Bicikl je definirano kao vozilo, što znači da se biciklist smatra vozačem i podliježe svim relevantnim prometnim propisima.

Dobna ograničenja i osposobljavanje

Djeca mlađa od 9 godina ne smiju samostalno upravljati biciklom na cesti. Djeca s navršenih 9 godina smiju samostalno upravljati biciklom na cesti samo ako su u školama osposobljena i za to imaju potvrdu; u suprotnom, moraju biti u pratnji osobe starije od 16 godina. Tek s navršenih 14 godina osoba smije samostalno i bez dodatnih uvjeta upravljati biciklom na cesti. Vozači bicikla mlađi od 16 godina obvezni su za vrijeme vožnje na cesti nositi zaštitnu kacigu (kazna €30).

Kuda se kretati?

Biciklisti su se dužni kretati biciklističkom stazom ili trakom. Ako one ne postoje, moraju se kretati što bliže desnom rubu kolnika u smjeru kretanja. Kretanje nogostupom ili prelazak ceste vozeći bicikl preko pješačkog prijelaza nije dozvoljeno (osim ako se bicikl gura). U grupi se vozi jedan iza drugoga. Kazna za nepropisno kretanje iznosi €30.

Svjetla, oprema i vidljivost

Od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), te danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno jedno bijelo svjetlo sprijeda i jedno crveno straga (kazna €30). Vozač bicikla koji se kreće kolnikom na javnoj cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom. Bicikl mora biti opremljen ispravnim kočnicama (po jedna za svaki kotač, međusobno neovisne) i zvonom.

Ponašanje u vožnji i prijevoz tereta/osoba

Ruke uvijek moraju biti na upravljaču, a namjera skretanja mora se jasno signalizirati rukom. Zabranjeno je pridržavati se za drugo vozilo. Vozač bicikla stariji od 18 godina može prevoziti dijete do osam godina starosti ako je na biciklu ugrađeno posebno sjedalo i dijete nosi kacigu. Prijevoz osoba starijih od osam godina moguć je ako postoje posebna sjedala i držači. Predmeti koje prevozite ne smiju biti širi od 50 cm sa svake strane bicikla. Vožnja pod utjecajem alkohola (iznad 0,50 g/kg) kažnjava se s €65.

Bez obzira vozite li bicikl ili romobil, prilagodite vožnju uvjetima. Na mokrim ili skliskim cestama smanjite brzinu i kočite postupno. Izbjegavajte lokve koje mogu skrivati rupe. Na neravnom terenu vozite sporije i čvrsto držite upravljač objema rukama. U magli koristite svjetla i reflektirajuću opremu. Vožnju po snijegu i ledu najbolje je izbjegavati.

Poštivanje prometnih pravila i odgovorno ponašanje ključni su za sigurnost vozača bicikala i električnih romobila, ali i svih ostalih sudionika u prometu. Uživajte u slobodi koju vam pružaju ova praktična prijevozna sredstva, ali uvijek s odgovornošću i oprezom, piše Bazzar.hr.

POGLEDAJTE GALERIJU

POGLEDAJTE VIDEO: Električni romobili 13 puta opasniji od bicikla: Djeca sve češće stradavaju

VOYO logo
Pročitaj i ovo
VOYO logo
VOYO logo
Regionalni portali