
Upoznajte čisto zlo, stravu i užas na ruski način

"Gledao sam i gledao ali Boga nisam vidio", navodno je rekao 1961. godine sovjetski kozmonaut i prvi čovjek koji je otputovao u svemir. Taj legendarni citat heroja Sovjetskog Saveza, Jurija Gagaina, dok je u svemirskoj kapsuli Vostok orbitirao oko Zemlje, zapravo vjerojatno nije autentičan te se u zadnje vrijeme dovodi u vezu s Nikitom Hruščovom i tadašnjom antireligioznom kampanjom. Kakogod, kao što je primijetila Sasha Raspopina za The Calvert Journal, Gagarin je bio poput božanskog simbola kulta znanosti i istraživanja svemira koji je zamijenio religiju i širio se propagandom, a ne putem propovijedi. Putovanje i istraživanje svemira prožimalo je sve pore tadašnjeg totalitarnog sustava, od umjetnost i kulture pa sve do svakodnevnog života.
A onda, nakon pada komunističkog režima, stvari su se polako preokrenule, tako da sadašnja Rusija s Vladimirom Putinom na čelu sve više podsjeća na autoritarnu carsku Rusiju iako je nominalno i ustavno sekularna federativna republika s polupredsjedničkim sustavom vlasti. Dok sada neki ruski kozmonauti nose relikvije pravoslavnih svetaca na putovanje u svemir i fotografiraju se ispred vjerskih ikona, Pravoslavna crkva ponovno je obnovila svoje uske veze s državom, pa pravoslavni svećenici znaju poškropiti svetom vodom ruske svemirske rakete, davati blagoslov ruskim vojnim intervencijama ili održavati vjerske službe u čast državnog nuklearnog arsenala.
Može se stoga reći kako se čini da, psihološki gledano, današnja ruska religiozna propaganda seže do svemira kako bi ono nepoznato učinila manje stravičnim nakon što je sovjetska paradigma svijeta podrazumijevala ne samo nedostatak Boga među zvijezdama, nego i samim tim nedostatak apsolutnog dobra. Novi ruski film
Misteriozni događaj
Redatelj Egor Abramenko, zajedno sa scenaristima, izložio je izmišljenu priču o dvojici sovjetskih kozmonauta koji su 1983. godine, kada je u stvarnosti zbog lažnog alarma umalo izbio nuklearni rat, doživjeli misteriozni incident pri povratku na Zemlju u svojoj svemirskoj letjelici. Jedan od njih, Konstantin, vratio se živ, ali promijenjen, dok je drugi umro očigledno nasilnom smrću i brutalno unakažene glave. Kako objašnjava glavni negativac filma, zapovjednik Colonel Semiradov, slučaj je svjesno uljepšan za medije, izostavljeni su detalji, Konstantin je odveden na promatranje u izolirani vojni i znanstveno-istraživački objekt u sovjetskom Kazahstanu jer navodno pati od djelomične amnezije, a kao pomoć u rješavanju njegova psihičkog stanja regrutirana je neurofiziologinja Tatjana Klimova zbog svoje spremnosti na rizik i radikalnije metode liječenja.
Istovremeno kad i Tatjana, spoznajemo da je tijekom incidenta u svemiru u Konstantina ušlo izvanzemaljsko stvorenje, suputnik nepoznatog podrijetla, uspostavivši simbiotsku vezu s domaćinom, valjda kako bi istražilo njemu nepoznati svijet. Tuđinac, koji izgleda poput križanca gremlina, kobre i bogomoljke, tijekom određenog perioda noći izlazi izvan tijela, hrani se i ponovno ulazi u omamljenog Konstantina kojem pridonosi bržom sposobnosti regeneracije. Semiradov zapravo traži od Tatjane pomoć u razdvajanju izvanzemaljskog čudovišta od Konstantina kako bi ga mogao iskoristiti u vojne svrhe.
Utjecaj američke kinematografije
Usporedbe s Tuđincem (Alien, 1979.) Ridleyja Scotta, stoga, uopće nisu neočekivane, posebice ako se ima na umu da je redatelj Abramenko odrastao na hollywoodskim filmovima o invaziji izvazemaljaca, prije svega američkim znanstveno-fantastičnim filmovima 1980-ih poput
Tipično za takvu vrstu filmova, mračnog je i jezivog ugođaja, priča se odvija većinom na Zemlji u hladnom, skrivenom i izoliranom postrojenju, a dodatni interes i misterij pobuđuju ruski govorni jezik i smještenost u, kako sam već naveo, Sovjetski Savez, razdoblje koje Abramenko naziva "tranzicijskim vremenom neizvjesnosti" kada je zemlja započela propadati u nepoznati ponor. "Mislio sam da je zanimljiva ideja napraviti film o invaziji izvanzemaljaca koje se odvija u SSSR-u. Bilo je to ključno razdoblje ruske povijesti", objasnio je za Inverse, naglasivši kako ne vjeruje da postoji ruska znanstvena-fantastika, iako priznaje djela Andreja Tarkovskog i val novih ruskih znanstveno-fantastičnih hitova.
Produkcijski i estetski gledano sasvim je zadovoljavajući, pa i više nego što sam očekivao. Iako nije toliko vizualno atraktivan i ambiciozan kao, primjerice, posljednji
Što znači biti heroj?
Abramenko je za Nightmarish Conjurings otkrio kako je jedan od važnih ciljeva filma bio problematizirati što znači biti heroj i postaviti pitanje o ljudskoj prirodi koja u sebi sadrži također i mračnu stranu osobnosti. Prema Abramenku, tuđinac situiran unutar protagonista istovremeno je i fizička prijetnja i simbolička reprezentacija njegove mračne i čudovišne strane. "Njegova druga priroda. Brzo smo shvatili da želimo prikazati pravo ljudsko biće. On nije heroj s naslovnice časopisa. Prestravljen je svojim životom. Uplašen je. Ne želi umrijeti. Govori o tome da želi otići, želi ići kući", kaže Abramenko, dodajući da su željeli pokazati kako ta osoba stvarno postaje heroj.
Kroz povijest filma, ta dualnost čovjeka i čudovišta u istoj osobi uporno je obrađivana na različite načine, od
Na sličan način, može se govoriti i o Konstantinu u
Metaforički gledano, Konstantin je pali heroj koji ipak i dalje posjeduje savjest. Bezuspješno se bori protiv nagona unutarnjeg čudovišnog suputnika koji mu je uzeo sve što je nekada bio i koji postaje sve više neodvojiv od njega. Možda je za njega kasno da bi zaista postao pravi heroj, ali film sugerira da postoji način kako se može iskupiti i časno umrijeti. Isto tako, u konačnici, postoji i način na koji Tatjana može postati istinski junak. I, upravo tu spoznajemo da


















