
Zašto se novi Spider-Man čini tako precijenjen? Ostavlja gorak okus djetinjatosti kroz eksploataciju nostalgije

Nakon što sam pogledao novog
U osnovi je baziran na ideji multiverzuma, baš poput animiranog film
Pazi što želiš...
Slično Spider-Manu Sama Raimija i Marca Webba, Spider-Man Jona Wattsa prožet je etičkim pitanjima. Sad već slavna i izlizana maksima "S velikom moći dolazi velika odgovornost" dobila je ovdje svoj dodatak u pouci "pazi što želiš", pa se film u svojoj biti tiče posljedica sebičnih djelovanja i učenja na greškama. Moraliziranja, dobro nagađate, nećete biti pošteđeni. Naime, Peter Parker se nakon pobjede nad Mysterijem našao u nezgodnoj situaciji otkrivenog tajnog identiteta, što će njega, njegovu djevojku Michelle i najboljeg prijatelja Neda koštati studiranja na MIT-u. Kako bi ispravio nepravdu Parker potraži pomoć Dr. Strangea da čarolijom "ispere mozgove", tj. izbriše sjećanja ljudi na Spider-Manov stvarni identitet. No, kada se čarolija otme kontroli zbog Parkerove nemogućnosti čistog altruističnog djelovanja bez samointeresa, iz drugih svjetova počnu prodirati Parkerovi klasični neprijatelji i superzlikovci poput Dr. Octopusa, Electra, Zelenog goblina, Guštera i čovjeka od pijeska Sandmana.
Peter moralno raste kroz lekciju da se sav pakao može otvoriti onda kada ne činiš stvari samo radi drugih nego i iz samointeresa. Film, kako se čini, također sugerira da su neke stvari neizbježne bez obzira što napravili. Ako je Peter Parker u jednom svijetu ostao bez ujaka jer je namjerno propustio djelovati, u trenutnom svijetu tragično gubi ujnu zbog naivne i moralno hvalevrijedne želje da popravi negativce, ne shvaćajući da promjena mora doći iz njih samih, a ne izvana kao instant rješenje. Međutim, dok su raniji Spider-Mani sami prolazili moralnu transformaciju kroz čin tragedije, aktualnom Spider-Manu (Tom Hollad) podršku pružaju djevojka i prijatelj, ali i kolege po mreži iz drugih svjetova (Toby Maguire i Andrew Garfield).
Michael Spivey i Steven Knowlton u članku "Anti-heroism in the Continuum of Good and Evil" (
Skretanje prema fantaziji
Značajna razlika u odnosu na prvih pet filmova je što umjesto znanosti osnovni pokretač zapleta sada postaje fantazija, odnosno magija. Dok su raniji filmovi problematizirali moguće posljedice neodgovornog korištenja znanosti i analizirali ljudsku psihologiju,
Svaki od njih je imao značajnost koja je nadilazila puku potrebu za antagonistima. Norman Osborn, koji je tijekom eksperimentiranja na vlastitom tijelu s pojačivačima sposobnosti razvio podijeljenu osobnost, bio je simbol amoralnih, ludih znanstvenika spremnih upustiti se u najriskantnije eksperimente radi moći. Slično je i s nuklearnim znanstvenikom Ottom Octaviusom koji tijekom riskantnog eksperimenta na novom fuzijskom izvoru energije izgubio kontrolu nad umjetnom inteligencijom s robotiziranim krakovima na leđima. Flint Marko se nakon izlaska iz zatvora znakovito raspada u čovjeka od pijeska (simbol društvene dezintegracije) kada se slučajno zatekne tijekom eksperimenta demolekularizacije. Kada su u pitanju Webbova dva filma, zanimljivo je da su negativci bili u pravilu ljudi kojima je prije transformacije u supernegativce nešto nedostajalo, bilo da je riječ o ruci (Dr. Curt Connors), zdravlju (Harry Osborn), socijalnoj kompetentnosti ili društvenom prihvaćanju (Electro). Oni su tragični antijunaci, s njima smo mogli suosjećati i djelomično se poistovjetiti budući da svi imamo nešto što nam nedostaje i posjedujemo čudovišnu stranu skrivenu ispod površine.
Put prema zrelosti
Spider-Man je, općenito, na alegorijskog razini priča o odrastanju i postajanju zrelim muškarcem. U Raimijevoj trilogiji tako gledamo kako jedan introvertirani i društveno nespretan šmokljan, kojeg je kao takvog izvrsno utjelovio Maguire, mora postati nadčovjekom, tj. superjunakom kako bi zainteresirao Mary Jane (Kirsten Dunst) u koju je zaljubljen od kada je imao samo šest godina. Nasuprot tome, Mary Jane ne mora postati ništa posebno drugo nego što jest, dovoljno je samo da ostane lijepa i seksi. Čak i onda kada doživi teški fijasko kao ambiciozna glumica nakon što je kritika dočeka na nož, Peter Parker je neće prestati voljeti i obožavati, reflektirajući time stvarne razlike u selekciji partnera. Muškarci imaju tendenciju birati žene koje su lijepe, mladolike, s određenim omjerom struka i bokova te koje posjeduju neotenske karakteristike lica, a žene imaju sklonost izbirljivo birati partnere prema uspješnosti, kreativnosti, mjestu u hijerarhiji kompetentnosti i društveno-ekonomskom statusu.
Nije neobično da su u svim filmovima o Spider-Manu njegove partnerice lijepe i privlačne, ali za razliku od Raimijevih filmova, gdje je žena svedena na pasivnu ulogu obožavanog objekta, u Webbovim i Wattsovim filmovima Spider-Manove djevojke su također uspješne i inteligentne. Gwen u Čudesnom Spider-Manu radi kao uspješna pripravnica u Oscorpu i uz to mu aktivno pomaže u obračunu s negativcima. Atraktivna Liz kao i njegova buduća djevojka, pomalo čudna, ali pametna Michelle, u
Od individualca do timskog igrača
Zanimljivo je da su neki kritičari i fanovi
Ipak, treba naglasiti da je Holland zaista dobar, emotivno vrlo ekspresivan glumac pa mu nije bio problem uvjerljivo se vratiti ulozi tinejdžera obdarenog supermoćima. Njegov Spider-Man je timski igrač za razliku od ranijih verzija usamljenog borca za pravdu, iako s njima dijeli snagu karaktera, vječni optimizam, nadu, a onda i smisao za humor. U prošlosti su Spider-Mani bili ekstremni individualci, razvijali su se samostalno kroz iskustvo i bez utjecaja mentora. Bili su na neki način romantički junaci uhvaćeni u procijepu između poziva i osjećaja. To je uvijek rezoniralo sa mnom, tako da mi osobno nije najbolje sjela ideja multiverzuma i više različitih Spider-Mana koji sad u borbi protiv zla djeluju zajedno, unutar istog prostora i vremena. "Manje je više", rekao bih, barem kada je riječ o fiktivnom liku i svijetu ovog superjunaka koji nam pokazuje kako biti kompetentan te nadići osjećaj slabosti.


















