
Sirova, mračna, buntovna i odvažna studija poremećenog uma koja će vas usisati u svoj mračni svijet

Joker je duboka studija karaktera antijunaka, transgresivna fikcija na liniji Taksiste, Kluba boraca, Dana ludila i Američkog psiha koja će vas oduševiti ako joj pružite priliku
Ne sjećam se kada sam zadnji put izašao iz kina potpuno oduševljen kao s projekcije
Teško je pojmiti da je redatelj ovog majstorski režiranog filma Todd Phillips, najpoznatiji po otkačenim komedijama predvođenim muškim likovima. Iako su ga uvijek privlačili kaos, pomutnja i divljanje, pa njegovi filmovi nesumnjivo posjeduju mračne tonove, posebice u filmu ceste i crnoj komediji
Naravno, postoji površinska veza između
Prljavština Gothama i Arthurova otuđenost
Jaquin Phoenix, koji je maestralno utjelovio Jokera, rekao je u razgovoru kod Jimmyja Kimmela da vas
Bačen u otuđeni svijet Gothama, gdje su bogate elite odvojene od siromašnog naroda, Arthur Fleck je zaposlen kao klaun. Kroz taj posao neuspješno se pokušava integrirati u društvo budući da je predmet ismijavanja, nepoštovanja i zlostavljanja. S druge strane i sam je čudak, povučeni depresivni samotnjak koji sanjari o karijeri stand-up komičara. Za razliku od Jokera kao genijalnog supernegativca, Arthur ne ostavlja dojam visoko inteligentne osobe koja je sposobna za objektivnu samorefleksiju i racionalnu procjenu vlastitih kompetencija. Prije se čini kao savršeno uprizorenje "Dunning-Krugerova efekta", kognitivne pristranosti zbog koje ljudi nemaju sposobnost prepoznavanja nedostatka vlastite sposobnosti, tj. skloni su precjenjivanju vlastite kognitivne sposobnosti.
U međuvremenu posjećuje socijalnu radnicu te se ispostavlja da je na terapiji sedam različitih lijekova zbog svog lošeg mentalnog stanja i neurološkog poremećaja koji ga tjera na ispade jezivog histeričnog smijeha. Taj smijeh ne odražava istovjetno Arthurovo mentalno stanje ili komičnost vanjske situacije, nego se radije doima poput refleksa na neugodne situacije, ideje i događaje. Poput Normana Batesa u Hitchcockovu
Arthur je stranac, otpadnik, mentalno slaba osoba. U potrazi je za vlastitim autentičnim identitetom i nesposoban konstruktivno se suprotstaviti strukturalnim nepravdama na pozitivan i društveno prihvaćen način. Nakon što mu je banda tinejdžera uzela natpis dok je radio na ulicama Gothama kao klaun, a onda ga i pretukla, njegov kolega s posla, Randall, pozajmi mu pištolj. No, to se, naravno, ubrzo ispostavi kao vrlo loša ideja. Arthur dobije otkaz jer mu je pištolj ispao dok je zabavljao djecu u bolnici, a Randall slagao da mu nije posudio pištolj.
Integriranje mračne strane osobnosti
Vraćajući se razočaran kući podzemnom željeznicom upada u sukob s trojicom pijanih zaposlenika korporacije Wayne Enterprises vidjevši kako maltretiraju mladu ženu u vlaku. Krivo interpretiravši Arthurov napad histeričnog smijeha potaknut neugodnom situacijom, napadnu ga i počnu bez pravog razloga udarati. Međutim, Arthur iznenada izvuče pištolj i u samoobrani hladnokrvno ubije svu trojicu.
To je presudan trenutak kada Arthur spoznaje vlastitu moć, integrira potisnutu mračnu stranu osobnosti te započinje proces transformacije u čudovišnog negativca. Istovremeno, redatelj je sjajno posložio film na način da je tijekom ove prve kulminacije u nasilju gledatelj potaknut na osjećaj zadovoljstva što su zlostavljači kažnjeni. Na taj način provocira na razmišljanje o ljudskoj sposobnosti za zlo i dobro, i to ne u naivnim dihotomnim kategorijama krajnosti, već kao nešto za što su svi ljudi sposobni iako možda toga uopće nisu svjesni.
Ključ razumijevanja filma
Arthur još uvijek nije Joker, ali je nakon ubojstva trojice zlostavljača otkrio svoju unutarnju snagu, što se manifestira i u erotskom smislu, pa u dojmljivom prizoru odlučno dolazi do Sophie i poput iskusnog ljubavnika poljubi je bez riječi i okolišanja. Međutim, kasnije se ispostavlja da je njihova strastvena veza zapravo bila samo produkt Arthurove mašte u trenutku euforije.
I tu se nalazi ključ razumijevanja cijelog filma. Naime, kao što je Joker nepouzdan pripovjedač i sam film
Nakon što ga socijalna radnica obavijesti da se zbog prekida financiranja ukida socijalna služba, Arthur ostaje bez lijekova, čime se može objasniti daljnji pad u ludilo, nasilje i mrak. Njegov prvi stand-up nastup s ispadima smijeha prošao je katastrofalno, iako je u njegovu umu bilo fantastično. Potom, pročitavši pismo majke Penny Thomasu Wayneu pomisli da je njegov nježeljeni sin. Ipak spletom okolnosti saznaje da je zapravo posvojeno dijete, a Penny mentalno bolesna osoba koja je dopuštala njezinom tadašnjem dečku da ga zlostavlja dok je bio dijete.
Neću otkrivati daljnje detalje priče kako vam ne bih pokvario gledanje. No, za razliku od Travisa u
Je li moguće suosjećati sa čudovištem?
Film kulminira simfonijom nasilja i dionizijskog ludila prikazano estetski izuzetno zavodljivo, pri čemu Gotham pada u potpuni društveni kaos i anomiju. Sve osobe koje je Joker ubio na neki način su njemu osobno naudile i nikako se ne mogu smatrati moralnim vertikalama. Iako zasigurno ne zaslužuju toliko drastičnu kaznu poput doslovne smrti, Joker samim tim ipak još uvijek nije utjelovljenje apsolutnog zla. Stoga je jedno od mnogih pitanja koje film postavlja i je li moguće suosjećati sa čudovištem bez da se postane čudovištem?
Joker - opasan film?
Stephanie Zacharek je u osvrtu na film za Time napisala kako je redatelj Todd Phillips odgovoran za „agresivan i moguće neodgovoran idiotizam“
Takvo objašnjenje nasilja, koje ne uzima u obzir sociološke, psihološke, fizičke i druge uzroke, površno je i naivno. Riječ je o fikciji koja se može interpretirati s različitih teorijskih gledišta, jednako kao što je fikcija Raskoljnikovo brutalno ubojstvo sjekirom stare lihvarke u
Phillips je u razgovoru za IGN rekao kako film šalje poruke o nedostatku ljubavi, traumi iz djetinjstva i nedostatku suosjećanja u svijetu te da misli kako ljudi to mogu podnijeti. To što osjećate empatiju prema Jokeru ne znači da ste zla osoba ili da ćete počiniti zločin ako vas film oduševi. Upravo suprotno, sposobnost svojevrsne empatije prema čak i navjećim kriminalcima i zločincima čini vas čovjekom, posebno ima li se na umu kompleksnost svake osobe i njezine povijesti koja nije nužno u cijelosti uronjena u zlo. Problem nastaje kada se fikcija zamijeni za stvarnost, a loše ideje postanu vjerovanja koja onda mogu uzrokovati loša djelovanja.
Je li Joker uopće film o Jokeru?
Jedan od prigovora nekih kritičara
Prednost
Možda to uopće nije film o Jokeru nego o fantaziji prolupalog lika na psihijatriji koji je opsjednut Jokerom i mitologijom Batmana slično kao što je John Arnold DeMarco (glumi ga Johnny Depp) umislio da je sam Don Juan, najveći ljubavnik na svijetu, u
Upravo to bogatstvo značenja i provociranje mišljenja, u spoju s prekrasnom estetikom, zaigranošću i izvrsnim glumačkim izvedbama, čini


















