HDZ-ova Domoljubna koalicija u ponedjeljak je objavila
izvješća iz kojih proizlazi da su u kampanji do sad prikupili
gotovo 2,5 milijuna kuna donacija, a potrošili nešto manje od 3,9
milijuna kuna, a na činjenicu da im je glavni oponent, SDP-ova
koalicija Hrvatska raste na kampanju već potrošila 10 milijuna
kuna odgovaraju - svatko troši onoliko koliko ima.
Stalni RTL-ovi predizborni analitičari Božo
Skoko i Krešimir Macan prokomentirali
su financijske izvještaje.
Što nam oni govore, prvenstveno što se tiče SDP-a i
HDZ-a?
Macan: SDP troši više na medije i to je vidljivo po
količini spotova koje su emitirali prošli tjedan. I po oglasima u
medijima, osobito u tisku.
HDZ-u dobro ide prikupljanje novaca.
Skoko: Očito HDZ bolje stoji na kladionicama, pa samim
time i privlači donatore za razliku od SDP-a. S druge strane,
očito je HDZ pristupio dosta skromnije samoj kampanji i više radi
na samom terenu. SDP je izdašniji u trošenju u medijima, ali
predstava traje još tjedan dana pa ćemo vidjeti.
Što znače te donatorske večere?
Macan:Jednostavno dođete na večeru i plaćanjem donirate
iznos koji je fleksibilan. To je osobna donacija, ne pojavljujete
se kao firma, već kao osoba.
Možete li očekivati nešto zauzvrat?
Skoko: To je poznato na Zapadu i najveće umijeće
američkih političara je kako skupiti što više novca te osigurati
mirnu kampanju. Naravno da nitko ne daje novce da bi jačao
demokraciju u Hrvatskoj, već očekuje neke benefite.
Milan Šećković, bivši vlasnik licence za Miss
Universe, najveći je donator.
Skoko: U Americi konkretno je uobičajeno da predsjednik
države primjerice nagradi one koji su pomogli u kampanji
nekim diplomatskim mjestima.
Macan: To je tamo njegovo pravo.
Što nam govori odnos novaca i glasova?
Macan: Nema pravila. HDZ je 2011. potrošio 15.5
milijuna, a SDP 9. Omjeri su bili posve drugačiji.
Skoko: Novci ne govore toliko koliko sama kreativnost i
inovativnost u kampanji. Mi smo proteklih 10-ak godina vidjeli
kako se s manje novca mogu napraviti i kreativnije kampanje. Ne
može se to baš podijeliti po vrijednosti biračkog glasa.
Danas smo prvi puta vidjeli spot HDZ-a u kojem u prvi
plan stavljaju svog predsjednika.
Macan: Ako im je to zadnji adut, dosta sam razočaran
realizacijom. Statično je.
Skoko: To je dosta jednostavan, da ne kažem jeftin spot.
Nije skup kao ono što vidimo na prvi pogled.
Konačno smo doznali i cijenu SDP-ovog savjetnika za PR
Alexa Browna, cca 800.000 kuna, je li to puno
malo?
Macan: To je samo za 10. mjesec. To su svjetske
tarife za svjetski priznatog stručnjaka.
Gdje se vidi njegov doprinos u kampanji?
Skoko: Vidjeli smo da je Milanović dobrim dijelom
promijenio svoje ponašanje, a SDP pristup kampanji. Očito ne
sluša domaće, već inozemne savjetnike. Možda ostaje gorak okus da
je isti Zoran Milanović zabranio hrvatskim PR stručnjacima da
mogu biti angažirani od strane ministarstva i državnih firmi, da
bi sada pokazao blagonaklonost prema inozemnom savjetu.
Zanimljivo je da je po broju prikupljenih novaca odmah
iza HDZ-a HDSSB, regionalana stranka iz ne baš bogate
Slavonije.
Macan: Neki će to tumačiti da se želi kupiti neki
utjecaj na županijskoj razini, no oni tvrde da nemaju toliko
prihoda kao druge stranke. U principu, sve druge stranke dobivaju
neki novac iz proračuna. No puno lakše je velikim strankama.
Još je 6 dana do izborne noći. Što se od kampanja može
očekivati, može li ona nešto promijeniti?
Macan:Puno može donijeti. HDZ je krenuo s
TV spotovima i slali su svoje poruke. U ovom tjednu ćemo
gledati rušenje malih. Pokušat će se srušiti sve one koji su
ispod praga ili blizu praga. Već su počeli govoriti glas za ovoga
je glas za onoga. To će biti masovno i demotivacija tih birača te
mobilizacija svojih.
Skoko: Sigurno prema pojedinim izbornim jedinicama
mandati će ovisiti od par stotina glasova i zato je prava prilika
da svi odrade što više na terenu kako bi zaradili glasove i tim
više će se moći izvući dodatni glasovi iz onih neodlučnih. Unutar
njih ima onih koji će odlučivati zadnjeg dana. Svaka poruka je
dobrodošla.