
Jeste li primijetili nešto neobično na parkiralištima? 'Dužina je čak i veći problem'

Kružite parkingom u nadi da ćete pronaći mjesto. A kada ga teškom mukom pronađete, eto novog problema - jedva da možete normalno otvoriti vrata i izaći iz automobila. Prilično ste sigurni da ste dobro parkirali i da se niste udebljali. Pa što se onda događa?
Svake dvije godine, automobili u prosjeku postaju širi za centimetar i uskoro bi mogli 'prerasti' širinu parkirnih mjesta.
Standardna širina automobila - prema istraživanju organizacije Transport & Environment - sada u prosjeku iznosi 180,3 centimetara, što je čak dva i pol centimetra više u odnosu na 2018. godinu kada je širina automobila u prosjeku iznosila 177,8 centimetara. Rezultati ovog istraživanja otkrivaju da je, prema popisu 100 najpopularnijih automobila u Europi, njih čak 52 bilo veće od standardnog parkirnog mjesta na ulici, čija širina iznosi 180 centimetara.
Premali parkinzi
Tako i ne čudi da ćete jedva izaći iz automobila parkirate li ga slučajno pored kakvog SUV vozila. Ona, naime, i prema ovom istraživanju "ostavljaju premalo prostora za ulazak i izlazak putnika iz vozila" u garažama i parkinzima.
Sve veći automobili ne predstavljaju samo problem za parkirna mjesta standardnih dimenzija i izazak iz vozila. Otežavaju kretanje pješaka i invalida na pločniku, a sve teži postaje i prolazak između parkiranih automobila želite li, primjerice, "prečicom" skratiti rutu kojom hodate.
U Transport & Environment upozoravaju da je nužno postaviti strožu granicu. “Trenutačno zakon dopušta da novi automobili budu široki kao kamioni”, kaže James Nix, voditelj politike vozila u Transport & Environment.
Marušić: Nužno zlo i problem koji nije lako riješiti
Prometni stručnjak Željko Marušić, s kojim smo popričali o ovoj temi, kaže nam da problem parkinga nije lako riješiti.
"To je nužno zlo i problem koji nije lako riješiti. Grad je arhitektonski osmišljen 50-ih i 60-ih godina prošlog stoljeća, kada su vozila bila bitno manja. I sada su parkirna mjesta premala. Povećavanjem veličine parkirnih mjesta, broj mjesta se smanjuje, a i nemoguće je na mnogim mjestima promijeniti veličinu parkinga", kaže Marušić.
Predlaže, umjesto toga, nešto drugo.
'Dužina je još veći problem od širine'
"Nelogično je da je isto parkirno mjesto za Fiat 500 i Mercedes, ista cijena za veliki i mali auto. Nije fer, veći auto je dodatni problem. Rješenje je da dužinu parkinga prilagodimo dužini dimenzije auta. Podaci za vozila postoje. Parking se može podijeliti po kategorijama automobila: manje od 3.80 metara za manje aute, 3.80 metara za male aute i A segmente, zatim 4.20 metara za cross aute pa 4.50, 4.70 i preko 4.70 metar", nabraja Marušić dodajući da je dužina aumobila čak i veći problem od njihove širine. kao pozitivan primjer ističe zagrebačku Vončininu ulicu gdje uzdužna parkirna mjesta dijagonalna i većih dimenzija od standardnih bočnih parkirnih mjesta.
Različite veličine parkinga, nastavlja, trebaju pratiti i prilagođene cijene.
""Ajmo reći da je neka središnja cijena cjelodnevnog parkinga 20 eura, a cijena varira po kategoriji. Računamo po Gaussovoj krivulji na šest kategorija i dođemo do cijene od 16 eura (za najmanje aute) do 26 eura (za najveće). To je rješenje", kaže Marušić. Za parkirna mjesta smatra da se grade bez logike i savjetovanja sa strukom. "Ne razmišljaju poslovno, stručno", zaključuje Marušić.
POGLEDAJTE VIDEO: HDZ godinama koristi ovaj parking u Zagrebu i ne plaća ga. 'Plaćate li vi račune koje ne dobijete?'
















