'U VAŠIM JE RUKAMA' /

Kapetan postavio zamku časniku? Crna kutija otkrila detalje kobnog leta Air India

Indijski Ured za istraživanje zrakoplovnih nesreća pozvao je 'da se ne donose prenagli zaključci o tome što se dogodilo'

VOYO logo
VOYO logo

"Avion je u vašim rukama". Tim je riječima kapetan Sumeet Sabharwal povjerio prvom časniku Cliveu Kunderu upravljanje polijetanjem leta Air India 171 iz Ahmedabada za London Gatwick. Razgovor je među prvima zabilježen jednom od crnih kutija u 12:39 12. lipnja, rekla su za Corriere.it dva zapadna izvora upoznata sa sadržajem. Nije to neuobičajen postupak, ističu kako se odlučuje za svaki let pojedinačno. Ali veteran Sabharwal je to mogao učiniti namjerno. 

Tri sekunde nakon što se mlažnjak podigao s piste brzinom od 330 kilometara na sat, kapetan je podigao desnu ruku, pomaknuo je na dvije poluge na središnjoj konzoli Boeinga 787 i brzo prekinuo dovod goriva u lijevi, a zatim u desni motor, sljedeći ono što piloti nazivaju mišićnom memorijom. 

Zašto je Sabharwal, visoko cijenjeni i besprijekorni pilot, odlučio srušiti avion s još 241 osobom u njemu, ostaje jedino pitanje u tragediji koja je odnijela živote 260 ljudi (uključujući 19 koji su bili u zgradi uništenoj udarom). To bi moglo potrajati mjesecima i godinama. Jedno je sigurno, prema riječima triju konzultiranih pilota, odabrao je jedini prozor prilike za nesmetano djelovanje.

Namjerna pogreška

U preliminarnom izvješću utvrđeno je kako su prekidači premješteni s Run na Cutoff. Kako je otkrio Corriere.it, jedan od pilota je to učinio, što su dva zapadna izvora nazvala namjernom gestom. Kapetan Sabharwal ih je premjestio, potvrdio je Wall Street Journal. Prvi časnik Kunder, isprva iznenađen, uspaničio se, više puta pitajući svog nadređenog zašto ih je premjestio, ali je zapovjednik to zanijekao, a zatim zašutio. 

Indijski Ured za istraživanje zrakoplovnih nesreća pozvao je "da se ne donose prenagli zaključci o tome što se dogodilo, navodeći da će konačno izvješće sadržavati glavne uzroke i preporuke".

Ali za zapadnjake nema sumnje u dinamiku. Nedavno je indijski pilot otkrio da je kapetan već neko vrijeme patio od depresije. Istraga će utvrditi je li to odigralo ključnu ulogu u tragediji.

Što se dogodilo na letu?

Ali što se dogodilo na letu? Evo najdetaljnijeg izvještaja do sada. U 13:38:39, avion se podigao s piste, što je potvrđeno preliminarnim izvješćem. Ali u 13:38:42, motorima je isključen dovod goriva dok je mlažnjak letio brzinom od 180 čvorova (333 kilometra na sat). U 13:38:44, kažu izvori, mikrofon pričvršćen na kapetansko sjedalo snimio je Kundera kako s velikim iznenađenjem pita: "Zašto ste ugasili motore?" Sekundu kasnije, drugi mikrofon, dodijeljen kapetanskom sjedalu, snimio je nejasno "Nisam to učinio". Kunder nije bio uvjeren i postavio je isto pitanje još nekoliko puta, još šest sekundi. 

Prvi časnik je upravljao mlažnjakom dok je njegov nadređeni pružao kontrolu i podršku. Kunderove su ruke bile zauzete manipuliranjem upravljačkom palicom, a um održavanjem brzine, smjera i trima unutar parametara. Ako nije vidio, prvi časnik je sigurno osjetio da je kapetan okrenuo prekidače: "Zvuk koji proizvodi kretanje gore-dolje je nepogrešiv", potvrdili su piloti s kojima su se konzultirali.

Zapadni izvori podsjećaju da im razni mikrofoni ugrađeni u kokpitu ne omogućuju samo identifikaciju različitih zvukova - uključujući i one prekidača za gorivo - već i pokušaj utvrđivanja s "razumnom sigurnošću" tko je izveo manevar. Ovo unakrsno upućivanje na audio datoteke također je dovelo do pripisivanja odgovornosti. 

U međuvremenu, druga crna kutija, "Snimač podataka o letu", bilježi gašenje ugrađenih monitora u odjeljku prvog časnika. To je zato što, objašnjavaju piloti, kako bi se smanjila potrošnja energije u hitnim slučajevima, ostaju uključeni samo kapetanski ekrani (napajani baterijama). U 13:38:47, aktivira se Ram Air Turbine (RAT) na stražnjem dijelu aviona. Ovaj uređaj za hitne slučajeve automatski se aktivira u slučaju gubitka električne energije i/ili hidrauličkog tlaka uzrokovanog kvarom motora. 

U 13:38:52, prvi časnik vraća ručicu goriva iz položaja "Isključi" u položaj "Rad" na motoru 1, koji ubrzo nakon toga ponovno počinje paliti, ali ne dovoljno. U 13:38:56, Kunder također vraća motor 2 u položaj "Rad". Međutim, situacija je očajna. A u 13:39:50 poziva se "Mayday". U 13:39:11, crne kutije prestaju snimati. Boeing 787 srušio se u nekoliko zgrada.

POGLEDAJTE VIDEO: Mojmira: 'Doznao se razlog zbog kojeg se srušio avion Air Indije, izaziva jezu'

 

VOYO logo
Pročitaj i ovo
VOYO logo
VOYO logo
Regionalni portali