
Hrvatska je među 5 zemalja s najmanje električnih auta. Što država radi krivo, a što može bolje?

Hrvatska je jedna od pet europskih zemalja s najmanjim brojem električnih automobila na cestama, među novoregistriranima ih je svega 5 posto. A nalazimo se u dobrom starom društvu Bugarske i Poljske.
Zanimljive je podatke objavila Revija HAK-a, koja jasno pokazuje da su auti na baterije popularni u nekoliko najbogatijih zemalja zapadne Europe.
Isti ti podaci potvrđuju ono što smo u Direktu rekli već puno puta i to da država bi kupovinu električnih auta trebala poticati malo pametnije nego da jednom godišnje podijeli novac u manje od sat vremena.
Kupi brzo, prije nego što ode, samo danas, možda stigneš, možda ne - tako otprilike izgledaju poticaji za električna vozila u Hrvatskoj.
Sredstva su ograničena, iznosi relativno veliki, a javnim novcem financiraju se i auti koji koštaju kao pola stana u Zagrebu.
"Sustav se mora unaprijediti zbog toga što se pokazalo kroz prijašnje njegovo djelovanje da ne funkcionira u smjeru u kojem mi to želimo", govori Kristijan Tićak, urednik auto-moto magazina.
A smjer je jasan, elektrifikacija voznog parka. I da, znamo svi, oni su skupi, a i manje praktični od benzinaca i dizelaša. Međutim, Europska unija je postavila nove ciljeve. U 2022. električni automobili su činili 21,6 posto novih automobila u državama članicama.
"Promet je trenutačno odgovoran za oko jednu trećinu emisija stakleničkih plinova u Europskoj uniji. To se mora i hoće promijeniti. Uskoro će biti moguće putovati električnim automobilom iz Švedske u Bugarsku", priča Michael Bloss, zastupnik u Europskom parlamentu.
No teško da će tim autom upravljati Slovaci, Česi, Bugari, Poljaci ili Hrvati jer je postotak novo registriranih električnih automobila u tim zemljama nizak, kao što su niski i prosječni godišnji neto prihodi državljana tih zemalja.
S druge strane, bogate zemlje imaju puno moderniji vozni park - više od polovice novoregistriranih automobila u Švedskoj su električna vozila, u Danskoj, Finskoj, Nizozemskoj i Njemačkoj udio je negdje oko trećine. Čini se da je stvar jednostavna -više para, više skupih auta.
Međutim, Portugal ima četverostruko više električnih automobila od Hrvatske, a niti 1,5 puta veća prosječna godišnja primanja po glavi stanovnika.
Što znači da država može električna vozila građanima učiniti itekako financijski prihvatljivijima. Sveukupno 21 europska zemlja to radi putem subvencija, dok njih 5 ima smanjene poreze.
"Udruga Strujni krug ima 2 cilja, da se ukloni PDV za električna vozila za pravne osobe. A što se tiče postojećih vozila, želimo to namijeniti za fizičke osobe, da se pojedinačni iznos smanji na 5, 6 tisuća eura, kako bi bilo više poticaja za više osoba", dodaje Tin.







![[KVIZ] Koliko znaš o naočalama?](http://cdn2.net.hr/media/2025/06/04/1296697/H-c11c7b63-62e9-48ab-95eb-e2384188d3bb-550.webp?1749020945)













