
Brigadir objasnio zašto Zagreb neće vidjeti svih 12 Rafalea: 'Svodi se na ovo'
Pleša ističe da putnici u civilnom zrakoplovstvu neće imati problema zbog zatvaranja zračnog prometa
Hrvatska vojska najbolje je ostavila za kraj. Preletom Rafalea završeno je uvježbavanje za vojni mimohod.
Uz šest Rafalea, nebom iznad Zagreba letjeli su i kanaderi koji nas brane u sezoni požara, kao i policijski helikopter, a to su oni vojni poput Kiowa i Black Hawkova. Razgovarali smo s brigadirom Marijom Plešom, koordinatorom letačkog programa koji nam je otkrio zašto neće letjeti svih 12 Rafalea.
"Tehnički aspekt održavanje eskadrile svodi se na to uvijek imate cikluse održavanja tekućeg. Nikad nije svih 12 aviona sposobno za letenje jer su neki na povremenim održavanjima. Planski procesi su takvi - 60 do 80 posto je postotak aviona koji se koristi u svakodnevnom letenju", objašnjava Pleša.
Na naše pitanje koliko će Rafalea letjeti na mimohodu, brigadir kaže: "Bit će ih više od šest". No, ministar obrane Ivan Anušić ekskluzivno za RTL Danas je otkrio kako će iznad Zagreba preletjeti čak devet Rafalea.
Kako se biraju piloti?
Pojasnio je i zašto Krila Oluje neće izvoditi svoje uobičajene akrobacije. "Provođenje mimohoda je unutar naseljenog područja. Izuzetno je neopravdano raditi rizične manevre nad naseljenim područjem, ugrožavanje građana i tako dalje. Manifestacije se uvijek rade na određenoj visini", kaže Pleša.
Kazao nam je i kako izgleda proces odabira pilota. "To je uvijek problem, uvijek imate manje sjedišta nego kandidata koji bi htjeli sudjelovati u ovakvom događaju. Obično oni koji se najviše trude i zalažu tijekom godine budu odabrani", govori brigadir i dodaje da će avioni letjeti na visini od 150 metara, ravno iznad Vukovarske ulice u različitim formacijama.
"Danas smo napravili probu s 50 posto sastava, gdje smo odredili točne distance udaljenosti, vremena. Mogu vam samo reći da su nam kašnjenja koja su fluktuirala bila unutar šest sekundi", dodaje naš sugovornik.
'Izuzetno veliki skok'
Na pitanje hoće li putnici u civilnom zrakoplovstvu imati probleme zbog zatvaranja zračnog prometa, Pleša poručuje: "Naravno da ne, organizacija ovakvog događaja planirana je i uvijek se aktiviraju zone ili zatvaraju aerodromi po tri do četiri tjedna unaprijed. Tako je napravljeno ovdje, sve kompanije pravovremeno su obaviještene, pomaknule su svoje redove letenje. Putnici su obaviješteni, nema nikakvih utjecaja na to".
Pitali smo i kako bi usporedio stanje letjelica sada s onim od prije deset godina. "Tehnološki je to izuzetno veliki skok. Od helikoptera, počeli smo s Kiowom, UH 60 Mike, izuzetno moderniziran helikopter. Trenutačno smo na Rafaleu i taj proces ide dalje", zaključuje Pleša.













