
'Ovo nije pitanje hira ministara, nego spašavanje održivosti financija'

U četvrtak će se u uredu njemačke kancelarke Angele Merkel održati sastanak Hrvatske, Slovenije te šest država zapadnog Balkana, uz jednostavnu poruku, koju je već najavila: nema Europe bez zajedništva.
"Mi smo svim državama zapadnog Balkana obećali 'europsku perspektivu', i stojimo iza toga. Pritom vrijeme koje je proteklo od ulaska Slovenije do ulaska Hrvatske u Uniju ne mora nužno biti mjerilo drugima, svaka država u svojim rukama drži odluku kako će i kada ući u Uniju. Drugim riječima, svi su pozvani da kroz strukturne reforme, vladavinu prava, borbu protiv korupcije i poticanje transparentnosti ostvare uvjete za ulazak", pojasnila je Merkel.
Ideja o susretu rođena je za nedavnog posjeta Angele Merkel Dubrovniku, no potaknuta je, kaže njemačka kancelarka, i obilježavanjem stote obljetnice početka Prvog svjetskog rata. Jer suradnja je, kaže ona, danas važnija od konfrontacije, unatoč 'čitavom nizu sukoba' koji još postoje. Regija treba konkretno planiranje dugoročne suradnje, i konkretne rezultate.
"Narod želi prometnu infrastrukturu, ljudi žele jednostavno putovati iz jedne zemlje u drugu. Nakon toga će i zajedništvo ovih do nedavno zavađenih ljudi i naroda ponovno biti osnaženo. Samo kroz susrete, promjene su moguće samo kroz susrete", dodala je kancelarka.
Pa je stoga Njemačka spremna podržati izgradnju Jadransko - jonske autoceste europskog prometnog koridora u kojem će Hrvatska sudjelovati uglavnom već izgrađenim autocestama, potrebno je još spojiti Križišće i Žutu Lokvu. Većinu ostatka autoceste koja bi spajala Trst sa samim jugom Grčke tek treba izgraditi. Po završetku će biti dulja od tisuću 100 kilometara, u čemu će hrvatskih autocesta biti oko 400 kilometara.
I dok će Zoran Milanović sutra u Cavtatu sa svojim kolegama iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Albanije na ovu temu usuglašavati stavove prije odlaska u Berlin, oporba već poručuje: konačno je jasno da nam monetizacija autocesta ne treba.
"Gospođa Merkel to razumije, ona shvaća da je to tranzit između EU i Turske i da će se tu odvijati cijeli teretni promet između Unije i Bliskog istoka i da će onda i rasti broj putnika i naplata cestarine. Nažalost, hrvatska Vlada to ne razumije", rekao je Oleg Butković, predsjednik Odbora za pomorstvo, promet i veze HDZ-a.
Ovakav stav ide i u korist sindikata, koji su već odavno najavili prikupljanje potpisa za referendum protiv monetizacije.
"Jer oni će tek jednim dijelom vratiti dug autocesta a ostatak će iskoristiti za pokrivanje rupa u proračunu, dakle ostaviće i narednima da vraćaju dugove koji su od autocesta", kazao je Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata.
No u Vladi od samog početka tvrde: tako nam nešto nikad nije palo na pamet.
Ima li doista smisla ići u monetizaciju autocesta, prokomentirao je i Siniša Hajdaš Dončić, ministar pomorstva, prometa i infrastrukture.
Ako se ostvare planovi kakve najavljuje Merkel, je li
onda monetizacija potrebna?





















