
Nakon sportskog uspjeha, ostaje samo prazna ljuštura

I previše smo puta čuli da su nogometne utakmice nastavak rata drugim sredstvima.
Uoči nogometnog sraza između reprezentacija Hrvatske i Srbije, koji se već tradicionalno u policijskim planovima osiguranja označava kao utakmica visokog rizika, razgovarali smo sa zaista posebnim nogometašem Ivanom Ergićem. Porijeklom je iz Gaćeleza, pokraj Šibenika, gdje i dan-danas stoje ruševine njegove obiteljske kuće koju je napustio kao dječak. Od rata je s obitelji pobjegao u Šabac, naoružan jedino dvjema
Uvijek je postojalo jako koketiranje s vjerom i Crkvom, ne samo na tribinama, nego su igrači odvođeni u crkve na rukoljube ili su dovođeni sami duhovnici u svlačionice da blagoslivljaju igrače. Ne znam kakve veze nogomet ima s religijom i mislim da sve to, ne samo meni nego i svakom pravom vjerniku, ako takvih još ima, izgleda groteskno i bogohulno.Za koga ćete sutra navijati?
Navijat ću da sve prođe u najboljem redu i uopće nije neka pacifistička fraza kad to kažem. Toliko se gluposti desi da je to najvažnije, ali nisam ni siguran hoću li uopće gledati utakmicu. Udaljio sam se od svega toga još dok sam igrao, tako da sam sada još manje "nabrijan" za te vrste utakmica. Google vas na prvu 'izbacuje' kao nogometaša iz Srbije, što je faktički netočno, jer ste iz Gaćeleza. Kakav je osjećaj gledati 'nabrijavanja' pred ovakve utakmice i čitati vijesti o njima danima poslije? Pa dobro, igrao sam za Srbiju, tako da je donekle razumljivo što tako stoji, iako sam rođen u Hrvatskoj. Vjerujte mi da uopće ne pratim toliko čitavo to "nabrijavanje" i što se dešava oko utakmice, tu vrstu atmosfere jako dobro poznajem. Mediji gladni takvih događanja samo pojačavaju huškačku atmosferu, što dodatno utječe na raspirivanje tih sentimenata, kako kod navijača, tako i kod igrača. Tu se nagomila medijskog materijala u kratkom intervalu koliko ne za cijelu godinu, tako da je to jedna ekstaza u pravom smislu riječi. Kad slušaš izjave i komentare, stekneš dojam da se radi o pripremi za rat, a ne za sportsko nadmetanje, toliko da i najmanjem djetetu postane jasno da je sport samo blaža forma rata. Protivnik ste davanja 'povoda za priču o balkanskim plemenima i barbarima koji imaju tradicionalno šovinistički odnos jedni prema drugima', to ste napisali u sjajnom članku u Le Mondeu. Možete li pojasniti zašto je taj balkanski autošovinizam pogrešan? Dobro, to sam u konkretnom slučaju više mislio na nedavanje povoda nikom vani, to jest onima koji imaju te kulturno-rasističke predrasude prema nama. Međutim, dosta mi je teže kad mi jedni drugima ovdje na Balkanu kačimo takve epitete, kad pokušavamo dokazati tom susjednom narodu nekakav prirođen šovinizam, genocidnost ili slično, a to su za mene strašne stvari.
Stereotipi i propaganda
Naravno da nismo imuni na mnoge stvari, ali pogled na povijest nam pokazuje da smo mi još najmanje bili skloni takvim stvarima, genocid je "izum" Zapada, tog istog kojem se divimo zbog znanosti, filozofije, Beethovena ili gotskih katedrala. Danas će nam požuriti reći naprimjer kakav je naš odnos prema Romima, ali se neće zapitati zašto je njihov broj najveći autohtono upravo na Balkanu, dok je njihov broj na Zapadu gotovo zanemariv. Zbog toga, umjesto stereotipa koji drugi imaju prema nama ili mi međusobno, a koji su proizvod lijenog duha, ali i propagande, treba daleko više istančanosti i osjećaja za postavljanje pravih odnosa.
Kako se učinkovito boriti protiv nacionalizma ako znamo da je jedna utakmica dovoljna za bacanje masa u euforiju na pet i više dana?
To su događaji u kojima se budi ta iskonska veza s nekim kolektivnim nesvjesnim, s nečim što se zove nacija i zaista dolazi do jedne vrste ekstaze. Kod nas je to nekako još na višoj razini, iako gotovo nijedna zemlja nije imuna na to. Recimo zemlje na Zapadu, koje su u svakom smislu civilne, građanske, pa ako hoćete i donekle denacionalizirane, povodom takvih događaja također doživljavaju euforiju, naprosto jer događaji koji mogu potaknuti tu vrstu kolektivnog nacionalnog ushićenja su oskudni i sve rjeđi. S druge strane, to je za sada jako teško izbjeći jer to uvijek služi za homogenizaciju nacije, koja je po pravilu podijeljena na klase, tako da je politički to jako važno.
Zbog svih događaja koji prate sport – od bahaćenja menadžera, priklanjanja nogometaša uz štetne političke partije, ropskih ugovora za igrače, štetnosti profesionalnog sporta za zdravlje do širenja nacionalizma i niza drugih ne baš humanističkih vrijednosti, zamagljivanja bitnih društvenih tema zanosom zbog utakmice – iz sasvim patriotskih poriva godinama navijam protiv 'rođene' reprezentacije, a čini mi se i da nisam usamljena. Spada li to, po vama, u autošovinizam?
Slažem se da postoje neki drugi prioriteti kod trošenja javnog novca (od sanacije dugova klubova). Naprimjer mislim da bi trebalo daleko više ulagati u masovni, rekreativni sport u koji će biti svi uključeni, da budu aktivni, a ne pasivni konzumenti sporta.To je jako dobro pitanje. Vas sigurno ne bih smatrao autošovinistom ako prezirete tu vrstu iskazivanja ljubavi prema domovini, zato što i sam mislim da je pogrešna. Nisam totalno imun na to, mogu čak i imati taj osjećaj prilikom nekih idiotskih stvari, kao naprimjer kod Eurovizije ili sličnih. Imam taj domoljubni sentiment i nisam autošovinist u tom smislu. Nisam anacionalan. Na kraju, imao sam izbor igrati za Australiju, ali sam odabrao Srbiju znajući da sam možda tu potrebniji, dakle čisti patriotizam i ništa drugo. E sad, druga stvar je što je moja zemlja, a tu mislim prije svega na Srbiju, daleko od nekog mog ideala, jer kako je Dučić jednom rekao, da parafraziram, "čovjek je razočaran svojom zemljom ne uvijek zato što je ona u suštini ružna, nego time što je njegov ideal o njoj previše velik". Dakle, vidjeti da nešto daleko više šteti vašoj zemlji, kao što ste to vidjeli, nego što je oplemenjuje ili vodi na pravi put, ne može biti autošovinizam, nego je više upravo domoljublje.
Treneri koji su nam trenutno u fokusu – Štimac i Mihajlović – neskriveni su nacionalisti, vjernici i sve ostalo što na ovim prostorima ide s reprezentativnim folklorom. Je li to pravilo ili slučajnost?
Treba imati na umu da je nogomet jedna jaka domena mačizma i već kao takav ne može biti nešto što kultivira i razvija senzibilitet, individualnost. Postoje jednostavno određena pravila ponašanja i upražnjavanja određenih rituala. Isto tako i ovo što me pitate, kod nas je to više pravilo, bojim se. Ako pogledamo unazad, uvijek je postojalo jako koketiranje s vjerom i Crkvom, ne samo na tribinama, nego su igrači odvođeni u crkve na rukoljube ili su dovođeni sami duhovnici u svlačionice da blagoslivljaju igrače. Ne znam kakve veze nogomet ima s religijom i mislim da sve to, ne samo meni nego i svakom pravom vjerniku, ako takvih još ima, izgleda groteskno i bogohulno.
Mi koji gledamo utakmice na stadionu ili ispred ekrana, svjedoci smo da hrvatska reprezentacija primjerice navodno ne voli igrati bez da se prvo pusti
Današnji stadioni - simboli nepravde
Što god bude duže trajala nepravda, brutalnije će biti nasilje koje će dovesti do promjena, a svako nasilje nije uvijek napredak u kulturi ili o svijesti o slobodi, kako bi rekao Hegel, međutim ono to može biti. Kad su u Kini Crvene garde rušile budističke hramove, to nije bio napredak, ali juriš na Bastilju ili Zimski dvorac je. Isto tako, današnji stadioni ili velebne zgrade koje grade tisuće obespravljenih i defavoriziranih više postaju simboli nepravde i izrabljivanja nego kulture, zato što sve manje njih može uživati u tome, tj. ne mogu si priuštiti taj luksuz. To kakve matematičare imamo, to nije važno, oni će ionako otići iz zemlje. Na taj način, sport i sportaši postaju presudni jer svojim uspjesima daju lažan osjećaj veličine i uspješnosti same nacije, a ostaje samo jedna prazna ljuštura.U Brazilu smo ove godine mogli vidjeti ozbiljnu pobunu naroda protiv ekstravagancije povodom sportskih događaja, a Brazil čak i nije u recesiji. Vidite li tu možda osvješćivanje naroda i načela bolivarskih republika u Južnoj Americi? Tu prije svega vidim formiranje jedne kritične mase koja stječe samopouzdanje i ima potencijal biti politički subjekt, to jest da na direktan način izražava odobravanje ili negodovanje povodom određenih odluka svoje vlade. To mi je zanimljivo promatrati i u Turskoj u kojoj sam živio. Za mene su naprimjer Brazil i Turska uvijek bili ono što sam ja zvao "ludičke" kulture, utonule u neku vrstu samodovoljnosti folklora, igre, muzike, religije, tako da me jako raduje ta vrsta njihove politizacije, naročito mladih koji izlaze na ulice. Možda zasad nije važna klasna, rodna ili dobna struktura ljudi, važno je da se rađa jedna vrsta jake antiautoritarnosti. U Hrvatskoj sve češće lokalne zajednice, gradovi, preuzimaju na sebe dugove raznih sportskih klubova, uglavnom nogometnih, i to Vlada već rutinski odrađuje, a nikakve pobune nema. Tko je tu lud? To pokazuje koliko lokalna zajednica simbolički i reprezentativno ovisi o sportu. Sportski klub je također dio identiteta i tako je već gotovo jedno stoljeće, postao je važan za kulturni život grada ili regije. Možete li imenovati grad ili mjesto koje je poznato po nekom kulturno-umjetničkom društvu, antifašističkom spomeniku ili javnoj biblioteci, te da se time ponosi? Međutim, danas i sportski klubovi, recimo nogometni u mnogim gradovima, također tavore i jedva preživljavaju jer je kriza javnih sredstava, kako zbog same ekonomije, tako i zbog korupcije.
Ulaganje u rekreativni umjesto profesionalnog sporta
Jedino što se onda može napraviti je to što ste rekli, oprost dugova, sponzorstvo, čisto da bi se sanirao budžet i klub spasio od bankrota. Što se mene tiče, slažem se s vama da postoje neki drugi prioriteti kod trošenja javnog novca. Naprimjer mislim da bi trebalo daleko više ulagati u masovni, rekreativni sport u koji će biti svi uključeni, da budu aktivni, a ne pasivni konzumenti sporta. Postoji li prihvatljiv način financiranja sporta? Godinama smo gledali i kako državne firme, poput Croatia osiguranja, financiraju klubove, elektroprivreda kojoj (bar prije pojave konkurencije) reklama nije trebala, INA otpušta radnike, a financira reprezentaciju, u Crnoj Gori sam čak vidjela da njihova elektroprivreda sponzorira vaterpolsku reprezentaciju i onda u pauzama poziva građane da plaćaju struju... Ono što plaši je to da je svjetska elita spremna na sve, a to znači sve vrste ratova, pa i uništenje svijeta, samo da bi održala svoju moć.Ponovno, sport je jako važan. On je i proizvod, jako je važno na globalnom nivou hoće li se reprezentacija naći na nekom natjecanju ili ne, koliko će medalja osvojiti na Olimpijskim igrama i slično. To je državno pitanje i tako je uvijek bilo. Ako te nema na globalnim priredbama, kao da ne postojiš. Sjetimo se samo Tuđmanove Croatije, koliko je ona marketinški bila važna za tada mladu hrvatsku državu. Kroz sport će se uvijek zbog toga preklapati i interesi politike, takav je svjetski vrijednosni trend i duh vremena. To kakve matematičare imamo, to nije važno, oni će ionako otići iz zemlje. Na taj način, sport i sportaši postaju presudni jer svojim uspjesima daju lažan osjećaj veličine i uspješnosti same nacije, a ostaje samo jedna prazna ljuštura. Nije lako ignorirati da se upravo uz sportaše vezuje pomalo iščašen stav prema seksualnosti. Homofobija je, sudeći po izjavama Otta Barića ili Blanke Vlašić, prihvatljiva, ako ne i poželjna, a sami ste pisali i o ritualnim odlascima nogometaša u javne kuće, što se licemjerno i iz lažnog (možda katoličkog) morala zataškava, a u najvećem broju slučajeva konzumenti seksualnih usluga i ne razmišljaju o čednosti, seksu kao nadgradnji ljubavi i slično. Kako onda tumačite da su upravo sportaši/ce ti koji kotiraju visoko u društvenim krugovima kao poželjne neženje, udavače i slično?
Javne kuće, eskort, prostitutke, sve je to samo dio mačo kolorita o kojem sam pričao. To je više ritual nego neka potreba za seksom, dio
















